Pia Printz går med raska steg över den grå filtmattan på Svenska Mässan. Hon är trött i huvudet efter en hel dag av möten med förlag och författare, toppad med en sen kväll på Park – branschens interna mingelplats efter att Bokmässan stängt för kvällen. Men den hårda gårdagen syns inte på utsidan: ett leende på läpparna, håret stajlat i blonda lockar, välstruken prickig klänning. I dag ska hon mest stå i montern.
Förläggarkollegan Christoffer Holst står redan vid säljdisken. Snart ansluter marknadschef Anna Levahn, med en blommig kaffemugg i handen.
– Har vi nog av de här?
Pia vänder sig mot Anna och pekar på en av deras »julböcker«. Subgenren, med mycket krispiga snölandskap, komplicerade familjerelationer och romantik, har slagit stort sedan Printz introducerade den för några år sedan – den har till och med fått en egen liten sektion i montern, prydd av en minijulgran i plast.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!
Har du redan ett konto? Logga in här.