Ljudboken förändrar litteraturen

Inläsningar av romaner har fått konkurrens av historier som skrivs direkt för att bli tal. Ljudböckerna håller på att förändras och bli en helt egen genre. Både Sveriges Radio och Storytel har rekryterat författare till att skapa nya skönlitterära följetänger, så kallad scripted audio. Men det är ett format som ställer nya krav på berättandet.

Det räckte med arbetstiteln för att Sara Bergmark Elfgren skulle fastna för projektet och lägga sin roman på hyllan för ett tag. Malin Axelsson, konstnärlig ledare för Sveriges Radio Drama, kontaktade henne och frågade om hon ville skriva en poddserie åt skräck- och spänningshållet och vara showrunner för ett litet team författare som hon skulle få handplocka helt efter egna önskemål. Tydligare än så var egentligen inte uppdraget, men det fanns ett förslag på namn och det namnet var De dödas röster.

– Det lät roligt, inte minst att få vara showrunner. Och jag fick idén till vad serien skulle handla om nästan direkt efter att ha träffat Malin. Det var ungefär som med Cirkeln som jag skrev med Mats Strandberg. Den började egentligen bara med tanken på att det vore kul att skriva om ett gäng tjejer i en svensk småstad som var häxor. Här insåg jag att jag ville skriva en historia om ett kompisgäng med mörka hemligheter, en berättelse som utspelade sig på flera tidsplan. Och jag ville använda titeln De dödas röster på flera nivåer i berättelsen.

 

Rekommenderas för dig

Artikeln publicerades i Skriva #5 2016 (20 augusti 2016) och är skriven av .