Det räckte med arbetstiteln för att Sara Bergmark Elfgren skulle fastna för projektet och lägga sin roman på hyllan för ett tag. Malin Axelsson, konstnärlig ledare för Sveriges Radio Drama, kontaktade henne och frågade om hon ville skriva en poddserie åt skräck- och spänningshållet och vara showrunner för ett litet team författare som hon skulle få handplocka helt efter egna önskemål. Tydligare än så var egentligen inte uppdraget, men det fanns ett förslag på namn och det namnet var De dödas röster.
– Det lät roligt, inte minst att få vara showrunner. Och jag fick idén till vad serien skulle handla om nästan direkt efter att ha träffat Malin. Det var ungefär som med Cirkeln som jag skrev med Mats Strandberg. Den började egentligen bara med tanken på att det vore kul att skriva om ett gäng tjejer i en svensk småstad som var häxor. Här insåg jag att jag ville skriva en historia om ett kompisgäng med mörka hemligheter, en berättelse som utspelade sig på flera tidsplan. Och jag ville använda titeln De dödas röster på flera nivåer i berättelsen.
Hon rekryterade Judith Kiros, Gustav Tegby, Erika Stark och Mattias J Skoglund, som även har regisserat, som avsnittsförfattare. Själva formen var oprövad. Poddserien skulle inte vara ren radioteater; tilltalet skulle vara ett annat – mer åt den amerikanska kriminalpodden Serial eller P3 Dokumentär.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!
Har du redan ett konto? Logga in här.