Länge leve boklådan!

Medan nätbutikerna kränger bästsäljare satsar de fysiska boklådorna på personliga möten – både med de som läser och de som skriver.

Två kvinnor i ljusa vindjackor spanar upp för trappan till loftplanet i den lilla bokhandeln.

– Är det fullt?

Väninnan nickar och vänder i trappan. Men precis när de gett upp hörs skrapet av stolsben från dörröppningen mellan bokhyllorna när Inês Lohr dyker upp med ytterligare två klappstolar.

– Ni får sitta här nere om ni vill, säger hon med sin lätta, tyska brytning. Anita kommer att prata högt i dag. Det hörs hit ner också.

Bokförsäljningen i Sverige

År 2016 såldes böcker för nästan 4 miljarder kronor i Sverige.

Cirka 1,4 miljarder kronor var försäljning i fysiska boklådor.

Det är en minskning för de fysiska bokhandlarna på nära 5 procent sedan året innan.

Nätbokhandlarna ökade sin försäljning något, men procentuellt ökar försälj­ningen av e-böcker och ljudböcker mest (409 respektive 52 procent).

Källa: Boken 2017 – marknaden, trender och analyser från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.

Annons

Lohrs Pocket Med Mera har funnits på Landala Torg i Göteborg sedan 2006, och som namnet antyder är det inte bara ren bokförsäljning som pågår här. Loftplanet där författarsamtalen och föreläsningarna hålls rymmer ungefär 40 personer och började fyllas upp redan en timme innan Anita Goldmans läsning ur sin Jerusalem & jag utannonserats. En av dem som tagit plats är Jan Olsson. Han skulle egentligen bara titta in för att köpa en födelsedagsbok till sin svärdotter, men blev kvar med en kaffekopp nere vid kafédisken.

– Det är en fantastisk vitalitet i den här lilla rörelsen, så många olika sorters människor som kommer in, säger han. Visst skulle jag kunna köpa böcker på nätet, men jag är sällan ute i tillräckligt god tid med presenter, och jag går ändå hellre hit.

Inês Lohr var ingen naiv nybörjare när hon lämnade Stockholm för sin nyinköpta bokhandel för drygt tio år sedan. Hon hade drivit en studentbokhandel i flera år och visste vilka ekonomiska förutsättningar som krävdes. Tre år brukar det ungefär ta innan en ny rörelse går med vinst, och så blev det även för Lohrs Pocket Med Mera. Sedan dess har det gått runt, med en heltidsanställd, tre extrapersonal och så Inês själv.

– Men jag jobbar 85-90 timmar i veckan, konstaterar hon. När jag är i butiken kommer kunderna först. Planering, fakturor och läsning får jag ta på nätterna.

Boklådor som Lohrs i Göteborg har hård konkurrens. Dels för att folk köper böcker på nätet – Adlibris, Bokus och Amazon är jättar på marknaden som lockar med ständiga kampanjer, ett enormt utbud och smidiga beställningslösningar. Dels för att läsarna långsamt håller på att förvandlas till lyssnare. Ljudbokstjänster som Storytel och Nextory är fortfarande småttingar sett till den totala bokkonsumtionen, men de växer snabbt. Förra året fördubblade Storytel sin omsättning jämfört med föregående år. Enligt en rapport om den svenska bokförsäljningen tappade den fysiska bokhandeln fem procent av sin försäljning förra året, jämfört med året innan. Även om försäljningstappet skedde efter ett par års försiktig uppgång har många boklådor tagit stryk. Framför allt under det rekorddåliga året 2009 då mer än varannan bokhandel gick med förlust, enligt branschtidningen Svensk Bokhandel. Och det är inte bara de små, oberoende boklådorna som kämpar i motvind.

Inte bara böcker lockar kunder till Lohrs. Många som arbetar i området fikar här flera gånger i veckan. Foto: Samuel Petersson

Sveriges största bokhandelskedja Akademibokhandeln har 107 butiker. Även om många betraktar Akademibokhandeln som en jätte, med centralstyrt sortiment och likriktat utbud, har de faktiskt också tvingats genomgå ett stålbad. För fem år sedan genomfördes en stor omläggning som bland annat innebar att ett antal olönsamma butiker lades ned.

Emma Samuelsson är butikschef på Akademibokhandeln på Kungs­gatan i Göteborg. Hon ser positivt på framtiden trots den nya, strama verkligheten.

– Jag är övertygad om att läsarna vill ha oss kvar. Men det är klart att vi måste särskilja oss från näthandeln, säger hon.

Ett sätt att göra det är att fokusera på sådant som näthandeln faktiskt inte kan konkurrera med – det personliga mötet. För strategiomläggningen innebar inte bara nedläggningar, utan också ett förändrat fokus. Bland annat breddade Akademibokhandeln sortimentet och lät de anställda gå säljutbildningar för att bli vassare i mötet med kunderna. För de butiker som klarade sig finns nu en försiktig optimism, och en ambition att faktiskt satsa på ett brett utbud av litteratur.

Det är en tisdagseftermiddag och ungefär tio kunder är utspridda på butikens två våningar. På övervåningen ligger ett kafé i en avskild del av butiken. Före och efter butikens öppettider är det en perfekt plats för författarsamtal och uppläsningar.

– Häromdagen hade vi Katherine Webb här, berättar Emma Samuelsson.

– Hon drog en del folk och det var ett jättetrevligt samtal. Men det kom mer folk här när vi hade en fransk författare på besök. Det där är svårt att förutspå. En halvstor brittisk romanförfattare kan gå halvbra, medan en smal bok om trädbeskärning kan dra jättemycket folk.

Vanligtvis hör förlagen av sig med förslag på författare till Akademibokhandelns centrala eventavdelning, som sedan planerar in samtal i butikerna. Men ibland anordnar butikerna samtal på eget bevåg och därför kan det som färsk författare finnas en poäng i att komma in och presentera sig. Det händer att enskilda författare lyckas sälja in ett författarsamtal i sina lokala butiker.

Boklådor i Sverige

Ordet boklåda kommer från tyskans Buch­laden, och har funnits i någon form ända sedan tryckpressen fick snurr på 1500-talet. Länge var »boklådor« den gängse pluralformen för substantivet bokhandel, men i dag är »bokhandlar« lika utbrett.

I Sverige finns fortfarande många oberoende boklådor kvar, hur många finns ingen exakt siffra på. Av bokhandlarna som tillhör kedjor eller sammanslutningar ser fördelningen ut som följer:

16 tillhör Bonnierägda Pocketshop

43 är anslutna till JB-gruppen*

59 är anslutna till nätverket Ugglan* *

107 tillhör Akademibokhandeln

* JB-gruppen bildades 1988 och är en sammanslutning av oberoende bokhandlare som samkör inköp och reakataloger. Har viss central styrning av prissättning.

* *Ugglan bildades som en sammanslutning 1994 av mestadels servicebokhandlare (en mindre bokhandel med rätt till statligt sortimentsstöd). De samarbetar bland annat kring beställningar och gemensamma presentkort.

– När jag jobbade i butiken i Frölunda hade vi till exempel västkustförfattaren Anna Ihrén på besök. Hon kom in och presenterade sina böcker själv. Det kändes intressant för oss eftersom de handlade om Västkusten, och så var Anna en härlig person. Annars försöker vi ofta ha ett bra tema för våra samtal. Runt påsk kör vi påskekrim, runt jul är det böcker som gör sig som presenter, till åttonde mars bjöd vi in författare som kunde prata om kvinnokampen.

Vi avbryts av en kund som behöver hjälp. Jonas Olsson letar efter något att ge i present till en 19-åring som är på väg ut i livet. Emma Salomonsson förhör sig om presentmottagarens intressen, och visar sedan Jonas Olsson mot klassikerhyllan. Han spejar över hyllorna med de utvalda representanterna för litteraturhistorien.

– Det blir nog Svensk poesi, säger han slutligen och plockar ner en tjock samlingsvolym. Jag är själv poesiintresserad.

Personliga relationer är A och O för Inês Lohr. Mer än en gång har hon skakat fram en egentligen slutsåld bok, tack vare sina kontakter. Foto: Samuel Petersson

Ibland tar det inte längre tid än så, andra gånger fastnar personalen i långa samtal med kunderna. Bokhandeln är mer jämlik än andra butiker på det sättet, menar Emma Salomonsson, som själv arbetat i klädbutik tidigare. Personalen ger tips till sina kunder, men får ibland också tips om sådant som kunderna läst. Sådant påverkar även vilka böcker som får synas i butiken. En bok som man har pratat om på något sätt, i fikarummet eller ute på golvet, har större chans att få breda ut sig i hyllan med framsidan utåt.

– Vår personliga smak påverkar vilka böcker som får synas lite extra. Och så har vi våra tipslappar, så klart.

Tipslapparna är personalens sätt att lyfta fram sina egna favoriter och guida i det stora utbudet. Det kommer in mängder med nya böcker varje vecka. Vissa försvinner helt enkelt i mängden när de kommit ut i hyllorna, menar Emma Salomonsson.

– En författare som varit inne och pratat med oss om sin bok, eller skickat ett läsexemplar till oss, har större chans att få den framlyft. Det handlar ju om vilka böcker vi har en chans att se, eller själva blir intresserade av att läsa.

Vid ingången till butiken står en stor hylla med böcker uppställda en och en, med framsidan utåt. Vissa av dem har en tipslapp utstickande under sig. Johannes Anyurus senaste roman har en, liksom Caitlyn Jenners självbiografi, men också den i Sverige mer okända Hanya Yanagiharas Ett litet liv. Och det spelar roll.

– Vi ser att böckerna vi tipsar om säljer bättre, så är det, säger Emma Salomonsson. Det innebär också att vi har chans att lyfta fram dem som inte är självklara bestsellers. Det är därför bokhandeln är så viktig.

»Vi som är i den här miljön hela tiden får upp ögonen för andra böcker än bestsellers«, säger Emma Salomonsson på Akademibokhandeln. Foto: Samuel Petersson

För storsäljarna finns förstås även på Akademi­bokhandeln. De säljer också pennor, pussel och pärmar för att hålla kommersen rullande, och även om personalen har visst inflytande styrs ungefär tjugo procent av butikens yta av centralt bestämda kampanjer. Inköpen är också till stor del centralstyrda. Det är priset man får betala för tryggheten det innebär att tillhöra en stor kedja. Personalen kan inte fritt välja vad de vill.

Det kan däremot Inês Lohr på Lohrs Pocket Med Mera. Hon utformar sina kampanjer själv. Även om de stora kedjornas strategier för att möta den nya tuffa verkligheten delvis är desamma som de små boklådornas, är relationen till kunden själva grunden för en oberoende boklådas överlevnad. Inês Lohr driver flera bokcirklar och anordnar regelbundet uppläsningar och seminarier på sin loftvåning ovanför de noggrant kurerade bokhyllorna. Hon har blivit en profil i bokgöteborg, känd som en kunnig och engagerad idealist – en riktig eldsjäl.

Det händer att författare kommer in med sina egna böcker och frågar om hon vill ta in dem, och kanske anordna ett boksamtal. Men även om hon vill ha ett brett utbud, tar hon inte in allt. Hennes kvalitetskrav är höga.

– Om det är en helt ny författare vill jag veta mer om boken, om innehållet passar min kundkrets, om den är professionellt gjord med bra layout, ordentliga radbrytningar och så. Jag vill alltid kunna läsa eller i alla fall skumma igenom en bok innan jag tar in den.

Så får du in din bok i handeln

Har du gett ut en bok på egen hand eller på ett litet förlag med begränsade distributionskanaler? Prova att gå direkt till en bokhandlare och fråga om de vill ta in boken och/eller anordna en signering eller en läsning.

Seminarier, läsningar och samtal ordnas ofta med en aktuell kalenderkrok. Vilken säsong passar din bok?

Slå dig ihop med kollegor! Tre lokala poeter eller författare kan ha lättare att dra folk till en temakväll, än en enskild.

Kolla upp vilken inriktning boklådan har. Tillhör de en kedja, satsar de på presentböcker, lyfter de fram fackböcker eller skönlitteratur?

Personlig kontakt går ofta längre än ett mejl. Med floden av nya böcker kan ett personligt möte vara det som avgör om du blir ihågkommen eller ej.

Inês vänder sig om och pekar på en kvinna som precis slagit sig ner i en soffa bakom oss.

– Catharina Miller här är ett exempel. Hon är kund här och kom in med sin bok På spaning ­efter berömda skrivbord. Det ledde till att hon fick göra en mycket välbesökt läsning här.

Bokköparna på Lohrs Pocket Med Mera har en viss smak. Det ska vara välskrivet och gärna ha lite djup. Inês skannar flitigt av tips på Goodreads, recensioner i såväl svenska medier och bloggar som New York Times litteratursidor, och håller tät kontakt med förlagen. Hon gör egna kampanjer och plockar gärna in lokala författare. Konkurrensen från internetbokhandlarna, dagligvaruhandeln och lyssningstjänsterna har hon inte märkt av i någon större utsträckning.

Tusentals böcker passerar Akademibokhandelns lager varje vecka. Utanför centralt bestämda kampanjer kan Emma Ström lyfta fram egna favoriter. Foto: Samuel Petersson

– Jag hade en kund som kom in och frågade efter Lapidus senaste. Han hade sett den på ICA, men köper den hellre av mig. Vad gäller e-böcker tror jag att vi kan existera parallellt. Ibland vill man läsa i en pappersbok, ibland på platta.

Inês har inte tid att prata mer. De sista kunderna måste få hjälp, fler stolar plockas fram, en låda till med exemplar av Jerusalem & jag lyfts upp från lagret. En kvinna som precis kommit in ber om ett exemplar.

– Köpte inte du den i går? undrar Inês när hon lämnar över boken.

När klockan är några minuter över halv sju klättrar Anita Goldman till slut upp på en hög pall framför sin publik. Hon försöker hitta ett sätt att sitta halvt vänd utåt så att det tiotal personer som sitter nedanför också ska höra, och lyfter upp sitt eget vältummade exemplar av boken.

– Jag skulle vilja inleda med att säga att jag är väldigt glad över att vara här, i en sådan fin butik, säger hon. Fortsätt köpa böcker i bokhandeln så att sådana här ställen får finnas kvar.

Lohrs Pocket Med Mera har många stammisar. Vissa kommer för kaffet, vissa för bokköpen, andra för författarsamtalen. Foto: Samuel Petersson

 5 boklådor som är värda ett besök

Bertrands Livreiros, Lissabon, Portugal. 
Bertrands är i dag en av Portugals största bokhandelskedjor, och deras första filial är denna lilla butik i centrala Lissabon som slog upp portarna redan 1732. Tyvärr tvingades den flytta efter jordbävningen 1755, men sedan dess har den legat på samma plats.

Söderköpings Bokhandel & Antikvariat, Söderköping.
Sveriges äldsta bokhandel har funnits i samma lokal sedan 1815, då Sven Matthias Theodor Cederborg byggde bokhandelshuset på Storgatan 7. Antikvariatet i samma lokal har bara funnits i ett par år, och hjälper de nuvarande ägarna att hålla nere priserna på böckerna.

Boekhandel Selexyz Dominicanen, Maastricht, Nederländerna. 
I den gamla katolska kyrkan från 1294 sträcker sig bokhyllorna långt upp mot de gotiska valven. Efter att ha fungerat som ett lager för allt från Napoleons krigsmateriel till gamla cyklar, renoverades kyrkan till en bokhandel 2005.

Librería El Ateneo Grand Splendid, Buenos Aires, Argentina. 
På 20-talet var detta ett av Argentinas mest grandiosa filmpalats, med italienska fresker i taket och tunga, röda draperier. År 2000 togs byggnaden över av ett bokhandelskonsortium, och långa rader bokhyllor tog plats på första parkett.

Bart’s Books, Ojai, Kalifornien, USA. 
Världens största utomhusbokhandel, som började med en blygsam hylla 1964. Liksom då har många av böckerna fortfarande inget fast pris – du betalar vad du själv tycker är rimligt.