Författaren i huvudrollen

Varför utspelar sig plötsligt så många ­böcker och TV-serier bland författare, förlag och bokhandlare? Skriva undersöker om det finns en god ­anledning – eller om det bara handlar om ­navelskådande och bekvämlighet?

Scenen borde vara enkel att riva av. Men så börjar tekniken krångla. Powerpointpresentationen slocknar. Svordomar flyger genom luften. En tekniker kommer springande, joxar med en sladd. Så rullar kameran igen.

– Tystnad, tagning! 

Ida Engvoll, som spelar Sofie i den svenska Netflixserien Kärlek & anarki, står vid kortsidan av ett konferensrum ombord på en Finlandsfärja. Eller: i själva verket befinner vi oss i en generisk TV-studio i Frihamnen i Stockholm, men i det här avsnittet är medarbetarna på det anrika men krisande bokförlaget Lund & Lagerstedt på teambuildingresa. Seriens katalysator är slitningarna mellan förlagsvärldens gamla (läs: analoga) traditioner och moderna (läs: digitala) utmaningar, mellan litterära ideal och marknadsekonomiska realiteter. I skarven uppstår förlösande humor. 

I andra säsongen har Sofie gått från framtidskonsult till förlagschef och i scenen som nu spelas in powerpointpresenterar hon olika »konsumentprofiler«. Bakom henne visar en skärm siffror och tårtbitsdiagram. Ett par av medarbetarna skruvar på sig. Sofie exemplifierar med »Anneli, 65 år, som gillar breda deckare« och »Karin, 40 år, som föredrar självutvecklande insiktslitteratur«. Anglicismerna – »consumers and users«, »content«, »storytelling« – haglar. Så fimpas plötsligt skärmen bakom Ida Engvoll igen. 

Fortsätt läsa
– gratis i en månad!

Därefter 49:-/månad.

Testa nu

Har du redan ett konto? här.

Publicerad 11-04-2022 och uppdaterad 13-04-2022 Artikeln är skriven av .

Rekommenderas för dig