Såväl erfarna författare som debutanter har skrivit ljudboksserier för Storytel Original. Förlaget ger ut omkring 30 titlar om året.

Är du redo för ljudboksboomen?

Att skriva för ljud är att konkurrera med Facebook, att överrösta lokaltrafikens brus och vara sällskap vid diskhon. Det är också att överlåta sitt manus till en skådespelare – som kanske är viktigare för lyssnaren än du som författare.

Det är fredag morgon och »pilotfrukost« på ljudboksförlaget Storytel Original. I ett rum i Norstedtshusets röda tegelbyggnad på Riddarholmen i Stockholm har ett tiotal förlagsmedarbetare samlats. Alla har de lyssnat på det första avsnittet, piloten, av en möjlig ny ljudboksserie. Nu ska de bedöma lyssningen för att avgöra om de vill gå vidare med berättelsen. Mellan de färgglada väggarna studsar åsikterna.

– Det var mysigt. Jag gillade det hur mycket som helst, utbrister Bia Sigge, som är förläggare.

Hennes kollegor håller bara delvis med. Någon invänder mellan ostsmörgåstuggorna att det hela kändes för tråkigt. Inläsningen, däremot, fungerade bra. Men hur funkade själva storyn? För många spår som kom för snabbt? 

Rekommenderas för dig

Artikeln publicerades i Skriva #2 2018 (29 mars 2018) och är skriven av .