Diktens bildspråk

Att skriva poesi är ett hantverk som vilket annat skrivande som helst. Du kan lära dig tekniken, knepen, verktygen. Och genom övning kan du bli bättre. I en serie artiklar i Skriva visar poeten Mats Söderlund hur du förfinar din poesi.

Det du minns av en dikt är ofta bilderna. Inte vad som hände. Inte vad metaforen försökte säga dig, inte den intrikata rimflätningen, utan Karin Boyes bild av knoppar som brister, Tomas Tranströmers bild av jätteälgen med milsvid krona, eller Sonja Åkessons bild av den vita mannens slav.

Välj dina bilder noga

Bilderna tillhör det mest personliga materialet i dina dikter. Ingen annan har dina bilder, och du ska inte heller använda någon annans. Vad som helst är bättre än en klump i halsen eller ett stenhjärta. Varför inte en valross i struphuvudet, ett oljefat i bröstet?

Metaforer utgör ett slags språkliga kortslutningar. Vi hoppar över förklarande utläggningar och går direkt på känslan. Metaforer tar oss effektivt närmare kärnan i en situation eller relation. Forskning har visat att metaforer faktiskt ökar vår förmåga till inlevelse med varandra.


Vi beklagar, men du har gått in i väggen. Dessbättre är det bara en betalvägg.

Merparten av vårt material är öppet bara för våra prenumeranter (som gör det möjligt för oss att existera). Nu hoppas vi på dig också!

Som prenumerant får du:

  • Sveriges mest prisbelönta magasin i brevlådan varannan månad.
  • Fri tillgång till alla nummer digitalt samt färska artiklar som bara publiceras på hemsidan.
  • Fri bindningstid.

Dessutom får du rabatt i vår webbshop och inbjudningar till releasekvällar samt förhandsvisningar av både film och teater.

Klart jag ska bli prenumerant!

Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto

För dig som redan är prenumerant är det bara att logga in och botanisera i vårt digitala arkiv.

Glömt lösenord?


Artikeln publicerades i Skriva #4 2015 (20 juni 2015) och är skriven av .