Vad kan man förvänta sig av förlaget?

I september slår Bokmässan upp sina portar i Göteborg för fyra dagar fyllda med scenframträdanden, seminarier och enorma bokbord. Men – hur mycket marknadsföringsstöd kan man generellt räkna med som nyutgiven författare?

Erik Titusson

Förlagschef, Lilla Piratförlaget

– Lite hårdraget är media mest intresserade av Elefanter eller Debutanter: antingen de som under längre tid varit förgrundsgestalter, eller de som förhoppningsvis bidrar med något nytt. Gentemot bokhandeln handlar det snarare om att få debutantens bok läst och älskad av bokhandelspersonalen. Vi försöker att inte ge ut fler böcker än att vi kan satsa på dem. Sen finns det böcker som med en extra marknadsföringsknuff har potential att nå en vidare läsekrets än vanligt. Där får man gå på känsla!

Vad gör ni för era författare just under Bokmässan?

– Vi har en stilig monter, och ordnar montersamtal, djuplodande seminarier, glada mingel … Vi älskar Bokmässan men det är långt ifrån lika avgörande för en författare, särskilt en debutant, att medverka på mässan som det kanske en gång var.

Lästips! Är alla romaner karaktärsdrivna? Och hur viktigt är det i så fall med unika romanfigurer som sticker ut från mängden? Vi frågade fyra förläggare vilka litterära figurer de går igång på.

Ordnar ert förlag en releasefest för boken?

Annons

– Det gör vi gärna i samarbete med författaren/illustratören! En lyckad releasefest bygger alltid på författarens och/eller illustratörens eget nätverk och engagemang.

Om en bok varken recenseras eller uppmärksammas i media – vad gör ni då?

– En bok som det skrivs massvis om i media kan sälja förvånansvärt lite och vice versa. Vi arbetar hårt för att våra böcker ska vara en del av samtalet kring barn- och ungdomslitteraturen. Men om det inte händer, behöver det inte betyda att boken inte läses och älskas.

 

Kristoffer Lind

Förläggare, Lind & co

– Det beror lite på vilken typ av bok det är och vad som är möjligt att göra. Vi lägger den större insatsen på PR – köpt reklam är sällan effektivt, i synnerhet inte för debutanter, utan publicitet i form av intervjuer och liknande är det mest tacksamma.

Vad avgör om ni satsar mer på en debutant eller inte?

– Det handlar inte så mycket om hur mycket vi tror att boken kan sälja som hur mycket vi faktiskt kan göra, och det i sin tur beror på hur intressant debutanten och boken är. Vissa böcker och författare är oerhört tacksamma rent medialt och då drar vi naturligtvis nytta av det.

Annons

Hur lanserar ni debutanter på Bokmässan?

Lästips! Det sista du vill är att dina romanpersoner tråkar ut läsaren. Så vilka misstag bör du undvika? Vi frågade förläggarna.

– Vi har en scen med för fattarintervjuer. Men i det sammanhanget är Bokmässan något av en förläggares mardröm. Det är den mest överskattade platsen att lansera böcker på, i synnerhet om man är debutant. Det är väldigt svårt att nå igenom bruset.

Ordnar ni någon releasefest för boken?

– En releasefest är inte ett effektivt sätt att marknadsföra en bok på. Men att man ger ut en bok kan vara en bra anledning till att ordna en fest för sina vänner. Vi har ett standardbidrag som alla får, och de får gärna låna våra lokaler, men de får planera festen själva.

Vad förväntas författaren själv bidra med i processen?

– Egentligen ingenting, men det underlättar enormt om författaren har realistiska förväntningar.

 

Anders Teglund

Förläggare, Teg Publishing

– Vi gör alltid fysiska utskick till redaktioner, recensenter, opinionsbildare med flera. Därtill gör vi ett ambitiöst pressmeddelande och lanseringsplan för sociala medier. Några böcker per år gör vi större projekt kring, om det är en bok med försäljningspotential och som handlar om ämnen som vi tycker ska debatteras. Exempelvis gör vi podcasten Hemmafru med Kristina Sandberg och Sven Teglund, och föreställningen Osebol med Marit Kapla och pianisten Martin Hederos.

Hur jobbar ni med debutanter under Bokmässan?

– Vi har en monter och försöker få med dem på så många seminarier och uppläsningar som möjligt.

Vem ordnar releasefest för boken?

– Vi gör det tillsammans med författaren. Många gånger blir det flera releasefester i olika städer.

Lästips! Att skriva för ljud är att överrösta lokaltrafikens brus och vara sällskap vid diskhon. Är du redo för ljudboksboomen?

Vad gör ni om en bok helt går under radarn?

– Går det trögt kan man behöva jobba hårdare med att skicka den till personer vi vill ska uppmärksamma den, eller försöka hitta vinklar för författarbesök eller journalister.

Vad förväntas författaren själv bidra med?

– Det varierar. Vill författaren prata mycket om boken? Då kan vi försöka hitta tillfällen för framträdanden. Är det främst boken som ska göra jobbet kanske det snarare blir ett par signeringar i butik.

 

Jennifer Lindström

Förläggare, Norstedts

– Det varierar oerhört utifrån typ av bok, genre, utgivningsdatum, vilken plattform och bakgrund författaren själv har, och förstås vilken publik som ska nås. Vissa riktas mer åt de stora dagstidningarnas recensenter, medan andra i första hand skickas ut till bokbloggare och får sin spridning på sociala medier. Vissa tror vi starkt på i ljudboksformatet, vilket gör att marknadsföringen koncentreras till de plattformarna.

Vad avgör hur mycket ni satsar på en viss titel?

– Det främsta är vilket säljmål titeln har. De böcker som vi tror har potential att nå en stor läsarkrets, och som det kan börja pratas mycket om, får också en större marknadsföringssatsning. En del titlar lanseras mer kommunikationsmässigt – satsningarna riktas mot media – och andra lyfter vi mer i samarbete med återförsäljare.

Vad gör ni för era författare under Bokmässan?

– Arbetet med Bokmässan påbörjas tidigt på året, när programmet ska påbörjas och seminarier och samtal för alla författare ska beslutas. Så det stora jobbet för författarna görs faktiskt före mässan. På själva mässan har vi vår monterscen, och så har författarna sina egna scheman för de samtal de har bokade.

Lästips! Vilken typ av manus letar förlagen efter och vad letar de INTE efter? Vi bad fyra förläggare rannsaka sig själva.