Söker ni renodlade ljudmanus?

Att tryckta böcker konverteras till ljud är ingen nyhet. Men hur stort är intresset för böcker skrivna specifikt för ljud? Vi frågade förläggarna.

Kristoffer Lind, förlagschef, Lind & Co:

Söker ni renodlade ljudmanus?

– Ja, med glädje! Vi ger ut böcker i alla format men har möjlighet att ge ut fler titlar i ljudboksformatet.

Vilken genre fungerar bäst?

– Klassisk genrelitteratur som deckare, thrillers, feelgoodromaner och chick lit är populär i streamingtjänsterna. Facklitteratur är generellt sett svårt, men biografier passar väldigt bra.

Hur ser fördelningen ut i er utgivning?

Annons

– Vad gäller skönlitteratur är det nog hälften papper, hälften ljud, men ambitionen är att öka den digitala andelen. För fack- och barnböcker gör vi dock aldrig något bara för ljud.

Skiljer sig marknadsföringen åt?

– Vi märker att så fort en bok kommer som pappersutgåva uppstår förväntningar på en viss typ av marknadsföring som vi vet är ineffektiv (om än trevlig) – deltagande på bokmässan, signeringar och bokreleaser. För en digitalutgivning blir det mer fokus på synlighet i de digitala kanalerna och det är ett arbete som för många författare kan framstå som lite osynligt, men som är mätbart och driver försäljning. 

– Det går inte heller att jobba med utskicks­listor, recensionsexemplar och recensioner för en digitalutgivning, men även sådant har blivit ett allt trubbigare marknadsföringsverktyg.

 

Amanda Bértolo Alderin, förläggare skönlitteratur, Forum och Lovereads:

Söker ni renodlade ljudmanus?

– För Lovereads är svaret absolut ja. Forum tar i dagsläget endast emot manus tänkta för ljud från utländska författare. Men man vet aldrig – utvecklingen går framåt. 

Annons

Passar vissa genrer bättre för ljudboks­formatet? 

– Lite svepande kan man säga att det är lättare med en tydlig genre, som deckare eller romance. Men det finns såklart undantag – sådant som säljer brett och attraherar många läsare, eller sådant som kan bli en »snackis«.

Vilka böcker blir tryckta, och vilka blir ljud? 

– Vi gör alla våra titlar i både fysiska och digitala format, och de flesta manus blir även inlästa som ljudböcker. Men vi håller dörren öppen för alla scenarier.

Skiljer sig författarsamarbetet åt? 

– Egentligen inte, det handlar alltid om att arbeta fram den absolut bästa versionen av ­berättelsen. Men när det rör sig om enbart digitala format kan vi jobba lite extra med saker som hur man lägger upp handlingen, bygger karaktärer eller tänker kring kapitel.

Ändrar ni något i marknads­föringen för en ­ljudbok? 

– Det är inte självskrivet. Hur marknads­föringen ska göras är något man får avgöra på titel- och författarbasis.

 

Erika Degard, förläggare, Norstedts:

Söker ni renodlade ljudmanus?

– Ja, det gör vi. Vi tar både emot manus där ljud är tänkt som det primära formatet (även om vi ger ut titlarna i alla format) och manus tänkta enbart för ljud.

Vilka böcker gör sig bäst i ljudform?

– Genrelitteratur passar oftast bättre för ljud än litterära titlar. Av de genrer som funkar bäst är deckaren svårslagen. Gärna högt tempo, många cliffhangers och korta kapitel. Inte för många karaktärer eller berättarperspektiv. Men självklart är sådant inte det enda som funkar, det kommer som tur är undantag hela tiden. Vi har haft ljudboks­succéer i andra genrer.

Hur ser fördelningen ut i er utgivning?

– Vi ger ut de flesta titlar i alla format (papper, ljud och e-bok), men vissa titlar ger vi enbart ut i papper och e-bok (de mer litterära titlarna där vi inte tror att vi skulle få igen intäkterna för en ljudboksproduktion). Vissa kommersiella titlar ger vi enbart ut som ljudbok och e-bok.

Jobbar ni annorlunda med författaren om boken endast ska ges ut i ljudformat?

– Nej, vi jobbar grundligt med de manus vi antar oavsett format. Vi bollar idéer och synopsis med författaren, och sedan arbetar både förläggare och redaktör tillsammans med författaren för att manuset ska nå sin fulla potential.

 

Lasse Brahme, VD, Bokfabriken

Söker ni renodlade ljudmanus?

– Ja, absolut.

Passar vissa genrer bättre för ljudboksformatet? 

– Deckare säljer klart bäst men det gör de ju även i papper. Mer komplexa texter tenderar att bli svårare i ljudformatet, men sådana kan i och för sig förekomma inom alla genrer.

Hur ser fördelningen ut i er utgivning (bara papper, bara ljud, både och)? 

– Tyngdpunkten ligger på både och.

Skiljer sig författarsamarbetet åt? 

– Nej, inte direkt. Det ska tas fram en kvalitativ text oavsett ifall det blir enbart ljud, eller både och. I princip blir det alltid också en e-bok, så egentligen handlar det om digitalt och fysiskt – eller bara digitalt.

Skiljer sig marknadsföringen åt? 

– Nja, egentligen inte. Sedan kan vissa intressenter ha mer fokus på det ena formatet än det andra. Där får vi anpassa oss.

Rekommenderas för dig

Artikeln publicerades i Skriva #3 2021 (21 juni 2021) och är skriven av .