Så gör förlagen

Johan Hilton

Förlagschef, Atlas

Hur går läsningen till av ett manus i första gallringen?

– I ett första skede gör vi en tematisk översikt. Fantasy är till exempel en alldeles utmärkt genre, men gör sig bättre på andra förlag än Atlas. Vår utgivning har ju en samhällspolitisk inriktning. Eftersom vi är så pass få på förlaget och heller inte har råd med lektörer så läser vi, i ett första skede, hyfsat ekonomiskt. Har man inte fastnat efter tjugo, trettio sidor bläddrar man fram till mitten. Har man inte fastnat då heller bläddrar man fram till slutet och läser det. Och fattar därefter beslut. Är manuset däremot intressant för oss läser vi det naturligtvis från början till slut.

Vad får er att förpassa ett manus till nej-högen?

Lästips! Är alla romaner karaktärsdrivna? Och hur viktigt är det i så fall med unika romanfigurer som sticker ut från mängden? Vi frågade fyra förläggare vilka litterära figurer de går igång på.

– Dåligt språk, svajig struktur. Eller helt enkelt ett ämne som inte gör sig hos oss. Som virkböcker eller ”Så gör du cupcakes”-litteratur.

Annons

Vad avgör om ni läser vidare? 

– Ett skickligt hanterat stoff, något slags språklig lyster eller tempo. Men det som i första hand får mig att överväga ett manus är att det behandlar ett ämne som gör sig bra i utgivningslistan på Atlas.

Hur mycket tid lägger ni på läsning av ett debutantmanus?

– Åtminstone ett par timmar.

Adam Dahlin

Litterär chef, Forum

Vad tar ni sikte på i manushögarna?

– Manusmötet på fredagsmorgnar är en institution på förlaget. Även om vi sällan hittar något som verkligen blir utgivet så är det alltid en speciell stämning i rummet. Starkt kaffe och 20 vadderade kuvert med innehåll som liksom vibrerar av förväntan, både från oss och från författarna. Vad ska vi hitta denna vecka? De äldsta mänskliga kulturerna var jägare och samlare. Det är den driften som präglar rummet. Kultivering och jordbruk kommer senare i processen.

Hur går läsningen till av ett manus i första gallringen?

Annons

– Vi läser självklart i alla manus. Smakar på introt, bläddrar framåt för att se vart det tar vägen. Verkar det lovande går man in i en fas av djupläsning. Tittar efter språkkänsla, ton, förmåga att gestalta, föra dialog etcetera. Alla de klassiska sakerna.

Lästips! Det sista du vill är att dina romanpersoner tråkar ut läsaren. Så vilka misstag bör du undvika? Vi frågade förläggarna.

Vad får er att förpassa ett manus till nej-högen?

– Det är rent krasst oftast en fråga om genrer. En vanlig kategori är till exempel äldre farbror minns sitt yrkesliv, de blir sällan utgivna på stora förlag. Personliga minnen och hågkomster som inte har ett intresse för en större allmänhet, skulle jag säga. Men de kan vara känsliga att refusera eftersom man inte vill trampa på en människas livserfarenheter. Forum ger inte heller ut lyrik, och väldigt sällan akademisk litteratur. Ett tips är att ha lite koll på förlagets profil innan man skickar iväg sitt manus.

Hur mycket tid lägger ni på läsning av ett debutantmanus?

– Himla olika så klart, från några minuter, till otaliga timmar. Men om man tänker att vi sitter fem personer i två timmar varje vecka året om, och ovanpå det lägger ut ett hundratal manus på extern lektörsläsning så är det sammantaget en stor investering för förlaget varje år. Resultatet? Ett till tre manus som verkligen blir debutanter.

Helena Ljungström

Förläggare, Albert Bonniers

Vad tar ni sikte på i manushögarna?

– Det är så svårt att beskriva. Vi försöker att inte leta efter något specifikt. Samtidigt håller vi oss uppdaterade kring vad svenska läsare uppskattar, just nu pratar vi om roliga böcker, såsom Fredrik Backmans böcker. Vi har pratat mycket om vad vi själva tycker är roligt, vad vi skrattar åt.

Vad får er att förpassa ett manus till nej-högen?

– Om manusen är för korta. Vi kan inte göra en bedömning på bara en novell, eller början på en roman. Ibland får vi manus inom en genre vi inte ger ut, exempelvis barnböcker, dem säger vi också nej till direkt.

Vad avgör om ni läser vidare?

– Ett manus som fångar vårt intresse, till exempel en deckare som inte börjar med en prolog där en hundägare hittar ett lik i skogen, eller en relationsroman som verkar behandla sitt ämne på ett nytt sätt. Många manus ser likadana ut, jag tror att vi fastnar för de som skiljer ut sig. Det är svårt att skriva en roman med ett helt nytt tema, men hur man skriver om exempelvis kärlek eller hur man gestaltar en uppväxt kan också vara nyskapande.

Hur mycket tid lägger ni på läsning av ett debutantmanus?

Lästips! Att skriva för ljud är att överrösta lokaltrafikens brus och vara sällskap vid diskhon. Är du redo för ljudboksboomen?

– Alla manus tas upp på vårt manusmöte och de som vi sedan ber en lektör att läsa läses från början till slut. Därefter kan någon i gruppen också läsa manuset. Så det är svårt att säga men allt från en snabb läsning på mötet till att manuset läses av fyra eller fler personer på förlaget.

Kerstin Aronsson

Förläggare på Kabusa Böcker och Styxx Fantasy

Vad tar ni sikte på i manushögarna?

– Välskriven och engagerande text, personlig berättarröst, något angeläget att berätta. På Styxx Fantasy söker vi också en bredd bland de svenska författare vi vill bygga en svensk fantastikutgivning tillsammans med.

Hur går läsningen till av ett manus i första gallringen?

– Redaktionsgruppen går igenom manus och läser så mycket som krävs för att avgöra vem som ska läsa manuset. Hur mycket vi läser beror på hur snabbt vi kan avgöra vad det är för slags manus och om författaren behärskar sin berättelse, form, språk och genre. Då kan vi också avgöra om det ska läsas i sin helhet och av vem.

Vad är det som snabbast får er att förpassa ett manus till Nej-högen?

– Avsaknad av gestaltning och glimmer i språket.

Vad avgör om ni läser vidare? 

– Om de grundläggande kvalitetskraven på form och språk är uppfyllda handlar det till stor del om att läsaren, som alltid, måste ”fastna” i manuset och vilja läsa vidare. Om man gör det kan bero på formen, språket, berättelsen, och helst alla tre tillsammans.

Hur mycket tid lägger ni på läsning av ett debutantmanus?

– Det varierar oerhört beroende på såväl manusets omfång och läsmotstånd som författarens skicklighet. Mellan tio minuter och 60 timmar.

Lästips! Vilken typ av manus letar förlagen efter och vad letar de INTE efter? Vi bad fyra förläggare rannsaka sig själva.

Kan du peka ut några saker som ett debutantmanus ofta faller på?

– Bristande allmängiltighet, det vill säga att manuset inte är tillräckligt angeläget för läsaren. Brister i gestaltning och dialog. För många berättelsetrådar som snor in sig i varandra. Viljan att vara tydlig, som resulterar i dubbelt berättande, gestaltning och förklaring av vad som händer.

Håkan Bravinger

Förläggare, Norstedts

Vad tar ni sikte på i manushögarna?

– Vi får in cirka tvåtusen manus om året. Vilket betyder att det råder fruktansvärt hård konkurrens för att bli en av de fyra till sex personerna som får debutera på ett år. Det är omöjligt för ett förlag att läsa så många manus noggrant – det går att räkna ut hur många människor som i så fall skulle krävas och det faller på sin egen orimlighet.

Så vad avgör om ni ska läsa vidare? 

– Det gäller för oss att snabbt komma fram till de manus vi vill titta närmare på. I första gallringen kan det vara allt ifrån ett intresseväckande följebrev till en bra romanupptakt. Vid närmare påseende ökar förstås förväntningarna. Då börjar vi syna den språkliga nivån och det dramaturgiska upplägget. En bok ska man vilja läsa vidare i, så enkelt är det. Sedan kan det som lockar vara att det är så spännande att man vill läsa mer eller att språket är så precist att man fångas av det. Det är också viktigt för oss att kunna läsa brett. Ett underhållningsmanus läses givetvis annorlunda än en litterär novellsamling, en deckare annorlunda än en diktsamling. Det säger sig självt, men visar ändå vilka krav vi ställer på oss under läsningens gång.

Hur mycket tid lägger ni på läsning av ett debutantmanus?

– Det skiftar något oerhört. Några manusläsningar kan mätas i minuter, andra läses noggrant av flera i gruppen för att sedan diskuteras livligt under åtminstone ett möte. Ibland är vi lite oense i gruppen, vilket alltid är stimulerande. I de fallen vi är många som läser kan en oro uppstå att något annat förlag ligger före oss i läsningen. Det är faktiskt också stimulerande. Konkurrens är bra när det handlar om manusläsning.

Kan du peka ut tre saker som ett debutantmanus ofta faller på?

– När man känner att författaren själv inte läser böcker, oavsett genre. När man känner att författaren inte ens läst igenom sitt eget manus, vilket är vanligare än man tror – men att kunna redigera sig själv är något som alla bra författare kan. När man känner att författaren egentligen inte har något att berätta – det blir särskilt ledsamt i de fall man känner att författaren faktiskt kan skriva. 

Lästips! Svårigheter att orientera sig i utbudet och försämrad kvalitet. Det är ett par av farhågorna med det växande antalet egenutgivare på bokmarknaden.