Hur viktig är titeln?

Den är det första som möter dina läsare. Den ska sälja din bok, väcka nyfikenhet och helst säga något om innehållet. Men hur avgörande är titeln egentligen? Vi frågade fyra förläggare.

Helena Ljungström

Förläggare, Albert Bonniers  

En titel och ett författarnamn är det som skapar bokens särart, det är bokens viktigaste signaler, det som ska hjälpa läsaren fram till den berättelse hen letar efter – så titeln är absolut betydelsefull. Sen är den inte allt, både Franz Kafka och John Grisham har på svenska utkommit med varsin bok med titeln Processen!

Vad definierar en bra boktitel?

– Boktitlar kan vara innehållsförteckningar: Från Platon till kriget mot terrorismen (Sven-Eric Liedman) eller suggererande: När hundarna kommer (Jessica Schiefauer). En del titlar är handfasta: Svart kvinna (Fanna Ndow Norrby) och andra är poetiska: Ljusgrönt och aska (Anna Hallberg). Men det är svårt att säga vad som gör titlar bra, titeln samspelar med författarnamn, genre och omslagsform och tillsammans skapar de en ram för berättelsen. Om man lyckas skapa en titel som är både unik och lätt att komma ihåg har man lyckats.

Lästips! Är alla romaner karaktärsdrivna? Och hur viktigt är det i så fall med unika romanfigurer som sticker ut från mängden? Vi frågade fyra förläggare vilka litterära figurer de går igång på.

Hur mycket brukar förlaget lägga sig i valet av boktitel?

Annons

– När det gäller svenska titlar för vi en dialog med författaren om titeln. Fackböcker brukar vi ofta vilja ha en beskrivande undertitel på. Utländska böcker som vi ger ut på svenska försöker vi översätta på ett bra sätt, men ibland består titlarna av ordlekar eller syftningar som blir konstiga på svenska. Jag tror fler känner till Harper Lees To Kill a Mockingbird än Dödssynden. Titeln till Mikael Berglunds debutroman grunnade jag en del på. Jag frågade författaren om vi kunde kalla den någonting enklare än Ett föremåls berättelse om obesvar. Men sedan funderade vi på det några varv och kom fram till att det var en så egen och särpräglad titel som passade på en särpräglad roman.

Exempel på en riktigt bra titel, och en mindre bra?

– Jag är förtjust i Malin Axelssons titel Anropa som går att läsa baklänges och som därmed avslöjar en del av innehållet. Norrut åker man för att dö (Ida Linde) är en annan titel som tilltalar mig, den väcker min nyfikenhet, den är handfast och tankeväckande på samma gång. Mindre bra titlar är spänningstitlar som kombinerar ett adjektiv och substantiv i avsikt att skapa spänning men resultatet blir tomt och utbytbart, tänk alla titlar som börjar på ordet Mörk…

Erik Titusson

Förlagschef, Lilla Piratförlaget

– Titeln är viktig, men viktigast är helheten. Hela boken kommunicerar med den potentiella läsaren. Med det menar jag att bokens format, papper, omslagsformgivning, typografi och så vidare är lika viktigt, titeln är bara en del av denna helhet. Titlar är lite som varumärken eller företagsnamn, det läggs ner alldeles för mycket tid på att fundera på sånt. En titel fylls av texten, den laddas av bokens innehåll. Egenmäktigt förfarande skulle kunna ha varit en hopplös titel, men med den författaren, den texten, den formgivningen är den genial. Man förstår vad det är för bok när man håller i den.

Vad definierar en bra boktitel?

– En bra boktitel väcker nyfikenhet och är någorlunda lätt att komma ihåg. Men det viktigaste är att den stämmer med boken. Att den inte lovar något som läsupplevelsen inte lever upp till, eller är rent av missvisande.

Hur mycket brukar förlaget lägga sig i valet av boktitel?

Annons

– Vi pratar alltid om titeln tillsammans med författaren. Det har hänt att en författare känner starkt för en titel som jag inte tycker stämmer, då försöker jag förklara varför jag inte tycker det är rätt. Och kommer med förslag på alternativ.

Lästips! Det sista du vill är att dina romanpersoner tråkar ut läsaren. Så vilka misstag bör du undvika? Vi frågade förläggarna.

Är det vanligt att en roman byter namn under arbetets gång?

– Ja, det är det. Ofta finns en arbetstitel som sedan antingen fastnar och blir bokens faktiska titel, eller som ändras när manus börjar bli färdigt.

Exempel på en riktigt bra titel, och en mindre bra?

– Svårt att välja en, men jag undrar om inte Beate Grimsrud är svensk mästare på boktitlar, Jag smyger förbi en yxa är bara ett exempel. Eva Lindströms lakoniska titlar, som rymmer så mycket, är jag svag för, till exempel I skogen. Det är fint med opålitliga titlar också, som Mina vänner av Emmanuel Bove där själva grejen är att huvudpersonen inte har några vänner, fast inbillar sig det – och inbillningen börjar redan på bokens omslag. Trude Marsteins böcker är otroligt mycket bättre än sina titlar. Ingenting att ångra, till exempel. Hur kan man ana att det är en lysande bok? Förr eller senare exploderar jag är en krånglig och konstruerad titel, vilket inte John Greens roman är.

Susanna Romanus

Publicistisk chef, Nordstedts 

– Det beror på. Är det en välkänd författare så är titeln underordnad. Då är det författarnamnet som ska synas mest på omslaget och som är det som lockar läsaren. Men har man inte den draghjälpen så blir titeln mer viktig, tillsammans med själva omslagets form.

Vad definierar en bra boktitel?

– Den ska vara originell på något vis, sticka ut och helst fastna i minnet. Göra att man hajar till en smula. Sen har olika genrer olika konventioner när det gäller titlar. En bra boktitel på en litterär roman eller diktsamling är ju inte nödvändigtvis en bra deckartitel. Och visa versa. Svåruttalade egennamn eller ortsnamn brukar inte vara så bra att ha med i titlar. Men det finns inga absoluta sanningar. Enordstitlar kan vara väldigt effektiva. Men också intetsägande. Långa vindlande titlar är spännande att arbeta med, men svårare.

Hur mycket lägger förlaget sig i valet av boktitel?

– Det varierar väldigt mycket från bok till bok. Ibland har författaren titeln väldigt klar när hen lämnar in manus, är det en titel som funkar så finns det ingen anledning för oss att lägga oss i. Men andra gånger är författaren själv osäker, vill bolla och ha hjälp. Då gör vi det. Det är kul att vara med och värka fram en titel. Vi tvingar ingen att byta, men vi kan argumentera utifrån vår erfarenhet för varför en titel inte kommer att hitta till rätt läsare för boken.

Är det vanligt att en bok byter namn under arbetets gång?

– Ja, det är ganska vanligt att det händer saker med en titel under arbetes gång. Man kanske börjar med en arbetstitel, som mejslas fram under skrivprocessen eller under arbetet med omslaget.

Lästips! Att skriva för ljud är att överrösta lokaltrafikens brus och vara sällskap vid diskhon. Är du redo för ljudboksboomen?

Exempel på en riktigt bra titel, och en mindre bra?

– Det känns svårt att säga nån som är dålig, men okej, jag tar två olika deckartitlar, för just inom genrelitteratur är det större risk att fastna i klichéer. Bra titel: Stöld av babian – titeln på Anna Karolinas deckardebut. Väldigt originell. Väcker nyfikenhet.

– Mindre bra:  Återkomsten – en av Michael Connellys deckare, det finns ett antal böcker med den titeln, och den säger egentligen inte mycket.

Adam Dahlin

Litterär chef, Forum

– Titeln är bokens rubrik, utropstecken och indragare, självklart är den jätteviktig. Hittar man rätt titel kan det vara helt avgörande för att boken och dess budskap ska nå ut genom bruset. Men man ska inte glömma att den samverkar med omslagsbild och författarnamn, och undantagsvis även förlagsnamnet. Det är summan av dessa enheter som säljer boken. Omslaget är en annons som både berättar om innehållet (inåt) och adresserar en målgrupp (utåt).

Vad definierar en bra boktitel?

– En bra boktitel måste ha täckning i bokens innehåll, den ska sammanfatta och peka ut en riktning. Den ska helst innehålla någon ordkombination som gör att du rycker till, som överraskar dig. Jag tycker att både Maria Svelands Bitterfittan och Isabella Löwengrips Egoboost är exempel på lyckade titlar som fastnar och som nästan blir större än själva boken. Om du har en romanserie kan det vara viktigare att den enskilda titeln knyter an till den övergripande serien. Jag tycker att Camilla Läckbergs enordstitlar är bra exempel för att de i sin enkelhet ger tydliga signalvärden: Tyskungen, Änglamakerskan och *Sjöjungfrun.

Hur mycket brukar förlaget lägga sig i valet av boktitel?

– Väldigt mycket om jag ska vara ärlig. Visst förekommer det att författaren har en klar bild från start, men vanligare är att det sker i en dialog med förlaget. Och det är väl svar på den första frågan, titeln är så viktig att vi måste få vara inblandade. En del författare är fantastiska på att paketera, vinkla och formulera sig. Andra får stora skälvan när de ska sammanfatta hela sitt verk i ett enda ord. Då är det vår uppgift att hjälpa till.

Är det vanligt att en roman byter namn under arbetet?

– Det händer givetvis. Jag minns när jag jobbade med Stefan Einhorn för ett par år sedan. Vi hade uppe säkert trettio olika namnförslag innan vi enades om Vägen till visdom. Men Stefan var ändå inte helt nöjd, han tyckte att det lät lite för dogmatiskt, då ändrade vi till Vägar till visdom. Och de två bokstäverna gjorde hela skillnaden eftersom de öppnar upp för ett pluralistiskt förhållningssätt och speglar innehållet mycket bättre. Man vet ju aldrig om man gjorde rätt eftersom man aldrig kan jämföra, men vi har till idag sålt över 100 000 ex av den boken.

Lästips! Vilken typ av manus letar förlagen efter och vad letar de INTE efter? Vi bad fyra förläggare rannsaka sig själva.