Hur viktig är inledningen?

Håkan Bravinger

Förläggare, Norstedts.

– Självklart är den väldigt viktig eftersom läsaren här får sitt första intryck av texten. Här vill man se en berättarröst som vet vad den vill.

Hur stor del av manusen faller redan på inledningen?

– Påfallande många. En anledning kan vara att många skriver kronologiskt, det vill säga att inledningen är skriven först. Det är där författaren försöker få korn på vilken bok han eller hon vill skriva och därför trevar sig fram språkligt och berättartekniskt. Därför är det särskilt viktigt att man verkligen går tillbaka och redigerar inledningen rejält, skärper till och stryker onödigheter.

Hur ska inledningen se ut för att fånga ert intresse?

– Alla förlag söker originalitet. Man vill inte se en inledning som man redan läst hundra gånger.

Annons

Vad ska man absolut försöka undvika?

– En av våra största författare någonsin, Tomas Tranströmer, inledde sin första bok med orden: ”Uppvaknandet är ett fallskärmshopp från drömmen.” Trots det skulle mitt råd vara att undvika dröm och sömn i inledningen. Det borde till exempel råda förbud på manliga lätt alkoholiserade kriminalkommissarier som vaknar med ett ryck mitt i natten av att telefonen ringer. I nästa scen är de på brottsplatsen där de möter en yngre karriärhungrig kvinnlig kollega. Suck.

Sofia Brattselius Thunfors

Förläggare, Piratförlaget.

– Viktig, läsaren ska fångas av berättelsen och dras in i den. Men inledningen kan vara svår, mitt tips är att när man har slutfört ett manusarbete så ska man gå tillbaka till början och arbeta igenom den igen. Ofta är inledningen på en bok det som man får arbeta allra mest med.

Hur stor del av manusen faller redan på inledningen?

– Manusen faller inte på inledningen när vi går igenom dem, vi läser vidare ändå. Däremot kan en bra inledning skapa ett större intresse för ett manus, det visar att manusförfattaren har förstått vikten av att fånga läsaren.

Hur ska inledningen se ut för att fånga ert intresse?

– De som är skickliga har ofta förmågan att omedelbart dra in oss läsare i en situation och i en värld och väcka vår nyfikenhet.

Vad ska man absolut försöka undvika?

Annons

– Undvik att inleda med att en person vaknar av väckarklockan. Eller långa beskrivningar av vädret. Överhuvudtaget tycker jag att alltför omfattande beskrivningar i inledningen bör undvikas. Jag tycker att man ska komma snabbt fram till gestaltningen.

Adam Dahlin

Litterär chef, Forum.

– I det nålsöga som är antagningsprocessen på ett förlag så tror jag inte att det går att underskatta vikten av en stark inledning. På samma sätt som en artist sällan lägger sin svagaste låt först på plattan, bör även författaren vinnlägga sig om att inte lämna introt åt slumpen.

Hur stor del av manusen faller redan på inledningen?

– Ska jag vara ärlig så skulle jag säga: har du inte fångat mitt intresse på de första 50 sidorna så är sannolikheten stor att du inte har mitt tålamod in i mål. Så svaret är väl majoriteten.

Hur ska inledningen se ut för att fånga ert intresse?

– En startmening ska vara oväntad, direkt och väcka nyfikenhet, samt spegla innehållet. Erlend Loe har skrivit en av mina favoriter i sin humoristiska roman Doppler: ”Min far är död. Och igår tog jag en älg av daga.” Även Maria Ernestam i Busters öron: ”Jag var sju år när jag beslöt mig för att döda min mamma. Men jag hann bli sjutton innan beslutet kunde verkställas.”

Vad ska man absolut försöka undvika?

– Det vanligaste problemet är att författaren vill berätta allting på en gång. Långa miljöbeskrivningar, karaktärernas hela backstories och allmänt stämningsskapande skildringar bromsar upp handlingen och gör berättelsen för framtung. Mitt råd är: in medias res, det vill säga pang på, rakt in i handlingen.

Lotta Aquilonius

Förläggare, Albert Bonniers förlag.

Hur viktig är inledningen på en bok?

– Viktig, eftersom den sätter tonen och är författarens första kontakt med läsaren.

Hur stor del av manusen faller redan på inledningen?

– Ibland kan ett manus svaja i början, men ta sig efterhand. Därför gör vi en helhetsbedömning. Många som skickar in manus till oss är nog ganska medvetna om inledningens betydelse och har filat länge på just denna. Men det gäller att behålla läsarens intresse hela vägen.

Hur ska inledningen se ut för att fånga ert intresse?

– Det finns många sätt att börja på och inga regler för hur en inledning ska se ut, vilket ger författaren spelrum att överraska. Men det gäller att etablera en trovärdighet och ge läsaren skäl att läsa vidare.

Vad ska man absolut försöka undvika?

– Klyschor, både i inledningen och annars.

Dorotea Bromberg

Förläggare, Brombergs förlag.

– Inledningen är viktig, men inte helt avgörande. Om den är bedrövlig så behöver vi inte diskutera saken vidare, till exempel om det är ett helt tokigt språk eller fullständigt obegripligt. Men i de flesta fall handlar det om mellanting. Och då läser man alltid vidare. Lektörens uppgift är att bilda sig en uppfattning om hela boken, inte bara om de första 10-15 sidorna.

Hur ska inledningen se ut för att fånga ert intresse?

– Det ska vara ett intressant personligt tilltal. Allt handlar om språket i ett skönlitterärt manuskript. Det måste låta bra redan i början av boken.

Vilka är de vanligaste misstagen?

– Att språket blir ansträngt litterärt och tillkrånglat. Man vill helt enkelt för mycket på en gång.

 

Inledningar på framgångsrika författarskap
Stieg Larssons debutroman Män som hatar kvinnor

”Rättegången var ofrånkomligt över och allt som kunnat sägas hade redan sagts.”

Camilla Läckbergs debutroman Isprinsessan

”Huset var ödsligt och tomt. Kylan trängde in i alla vrår. En tunn hinna av is hade bildats i badkaret. Hon hade börjat anta en lätt blåaktig ton. Han tyckte att hon såg ut som en prinsessa där hon låg. En isprinsessa.”

Jonas Jonasson debutroman, Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

”Man kan tycka att han kunde ha bestämt sig tidigare och att han kunde ha varit karl nog att meddela omgivningen sitt beslut. Men Allan Karlsson hade aldrig grubblat för länge kring saker och ting.”

Mikael Niemis debutroman Populärmusik från Vittula

”Det var i början på sextiotalet som vårt kvarter i Pajala asfalterades.”

Liza Marklunds debutroman Sprängaren

”Kvinnan som snart skulle dö steg försiktigt ut ur porten och såg sig hastigt omkring”

Lars Keplers debutroman Hypnotisören

”Som eld, precis som eld. Det var de första orden den hypnotiserade pojken uttalade.”

Tomas Bannerheds debutroman Korparna

”Där är far, tänkte jag.”

John Ajvide Lindqvists debutroman Låt den rätte komma in

”Blackeberg. Man tänker kanske kokosbollar, tänker kanske knark. ”Ett anständigt liv.” Tänker tunnelbanestation, förort. Sedan tänker man inte så mycket mer.”