Hur viktig är försäljningspotentialen?

Språk, gestaltning och en egen röst. Javisst, men ingen inbillar väl sig att det är enbart glädjen att göra en kulturgärning som påverkar dem när de fattar sina beslut. Hur krass är man som förläggare i jakten på kioskvältare och fina siffror i årsbokslutet?

Helena Ljungström

Förläggare, Albert Bonniers  

– Min kanske naiva förhoppning är att alla böcker jag är förläggare för ska nå så många läsare som möjligt. Min erfarenhet säger mig dock att beroende på genre så tycks böcker nå olika många läsare. Men det roliga med att jobba som förläggare är att man inte kan förlita sig på sina tidigare erfarenheter. Att göra det är livsfarligt och ointelligent, anser jag. För visst har vi gett ut diktsamlingar som har sålt massor och underhållningsromaner som har gått alla läsare spårlöst förbi. Bara för att det finns en stor läsekrets som har läst Paula Hawkins Kvinna på tåg så behöver inte det betyda att jag kan räkna med att den psykologiska spänningstitel jag jobbar med ska hitta en lika stor läsekrets. Så man kan säga att jag i ett visst läge funderar över den kommersiella potentialen för ett manus, men det är en av många aspekter jag tar hänsyn till.

Bör en debutant vara lönsam redan från första boken?

– Nej, skulle vi arbeta utifrån den premissen skulle vi få problem. Dock har vi olika förväntningar på olika slags böcker. Man kan göra jämförelsen mellan underhållningsromaner och avancerad, litterär prosa. Vi har helt skilda förhoppningar på hur många läsare som ska hitta till en ­roman av Nora Roberts och en bok av Mircea Cartarescu. Men oavsett genre så förutsätter vi inte omedelbar lönsamhet för några av våra skönlitterära författare. Vi hoppas främst att debutboken ska vara den första i en rad böcker vi får glädjen att vara med och ge ut tillsammans med författaren.

Lästips! Dags att skicka ditt manus till förlag. Men vilket? Lugn! Vi har tagit reda på precis vad ­förlagen letar efter.

Har ni ett ansvar för att ge ut smalare litteratur även om den inte säljer så mycket?

Annons

– Ja! Att vara ett allmänutgivande förlag av Albert ­Bonniers Förlags storlek möjliggör för oss att kunna ge ut många sorters skönlitteratur, svensk och utländsk, lyrik, noveller, spänning, romaner och allt däremellan. Vi vill ge ut litteratur av hög klass oavsett genre, det innebär att vi ger ut många titlar som inte säljer i så stora upplagor.

Erik Titusson

Förlagschef, Lilla Piratförlaget

– Jag brukar tänka att vi ska göra allt för att boken ska nå sin fulla potential. Sen ser den potentialen olika ut för olika böcker. Förväntad försäljning är självklart en viktig aspekt av den. Ibland när jag sitter med ett manus framför mig så ställer jag mig frågan: ”Kommer jag bli ledsen om vi förlorar pengar på den här boken?” Om svaret är nej så indikerar det att utgivningen har andra, större värden utöver de rent kommersiella och faktiskt, oftast, är en bra utgivningsidé, trots tveksam lönsamhet. Om man skulle bli förtvivlad över att ha förlorat pengar på en bok, så var det inte rätt bok att ge ut från första början.

Hur avgör ni om en bok kan tänkas löna sig?

– Lång erfarenhet gör att man har en ganska bra känsla för förväntad försäljning, men inget gör mig gladare än att bli positivt överraskad. När jag presenterade Om det var krig i Norden av Janne Teller så var bokhandeln minst sagt tveksamma, idag har vi sålt över 20 000 exemplar. Men i ärlig­hetens namn så tycker jag att alla böcker vi ger ut förtjänar att bli storsäljare.

Bör en debutant vara lönsam redan från första boken?

– Det beror på vad debutanten debuterar med, tycker jag. Om det är en bok med kommersiell potential så finns det ingen anledning att den inte också skulle vara lönsam.

Är lönsamheten olika prioriterad för olika genrer när ni väljer vad som ska ges ut?

Annons

– Nej, det kan jag inte påstå. Både författarna och förlaget vill ju att böckerna ska nå ut och bli lästa. Lönsamhet är inte det övergripande målet, det är att nå ut med barn- och ungdomsböcker av högsta kvalitet. Når vi det målet når vi också lönsamhet.

Lästips! Så gott som varenda författare har blivit refuserad. Skriva har undersökt den del av författarprocessen som det sällan talas om.

Har ni ett ansvar för att ge ut smalare litteratur även om den inte säljer så mycket?

– Så kallad smalare litteratur måste man arbeta med på ­andra sätt – man måste vara mer kreativ och ha mer is i magen. Även smalare litteratur kan visa sig vara lönsam litteratur.

Susanna Romanus

Publicistisk chef, Nordstedts 

Försäljningspotentialen är viktig vid bedömningen av genrelitteratur, till exempel deckare, fantasy eller romance. När det gäller litterära titlar spelar den mindre roll, där är det andra parametrar såsom originalitet, språk och kvalitet som väger tyngre. Men det är klart att vi, precis som varje författare, vill att varje bok ska nå så många läsare som möjligt.

Hur avgör ni om en bok kan tänkas löna sig?

– Vi bedömer detta utifrån både innehåll och avsändare, det vill säga författare.

Bör en debutant vara lönsam redan från första boken?

– Nej, de förväntningarna kan man inte ha på en debutant. Men det är klart att om man väljer att skriva en deckare eller annan underhållningsbok så är försäljningspotentialen viktigare att väga in.

Är lönsamheten olika prioriterad för olika genrer när ni väljer vad som ska ges ut?

– Ja. För vissa titlar på vår lista, som exempelvis lyrik och litterära romaner, är inte lönsamhet det som är högst prioriterat. Norstedts är ett förlag med en bred utgivning, där det mesta ska kunna rymmas. Vi vill ha en utgivning som också tar plats i samtalet om litteratur eller på kritikerlistorna. Den utgivningen är inte alltid lönsam, det vet vi som sysslar med den, utan den har andra mer långsiktiga värden. Vissa författare kan ta lång tid på sig att få ett genombrott, eller skriver helt enkelt så fantastiskt bra att de måste komma ut även om försäljningsframgångarna uteblir.

Har ni ett ansvar för att ge ut smalare litteratur även om den inte säljer så mycket?

– Vi vill gärna vara med och ta ett ansvar för den ­smalare litteraturen, men det är inte samma sak som att ha ett ­ansvar. Det handlar också om att ge ut litteratur som i sin tur utveck­lar och förnyar litteraturen i stort.

Lästips! Vilken typ av manus letar förlagen efter och vad letar de INTE efter? Vi bad fyra förläggare rannsaka sig själva.

Adam Dahlin

Litterär chef, Forum

– Det är omöjligt att svara på eftersom det handlar om i vilken genre man skriver. Men vi har givetvis högre ställda förväntningar på underhållning, det vore att ljuga att säga något annat. Och om vi antar en högkvalitativ novellsamling så är kommersiell potential mindre viktigt.

Hur avgör ni om en bok kan tänkas löna sig?

– Jag tror att man går bort sig om man stirrar för mycket på enskilda böcker istället för författarskap. Det är väldigt svårt i förväg att veta vilken bok som blir en ”hit” och inte, eller vilken författare som blommar ut först i sin femte roman. Men så länge man har en tro på potentialen i  ett författarskap så ska man fortsätta satsa. Förläggeri är och förblir ett långsiktigt arbete.

Bör en debutant vara lönsam redan från första boken?

– Med risk för att låta motsägelsefull, ja varför inte? Om debuten är en framgång, det vill säga att den fått fina recensioner och en hygglig försäljning, så är förutsättningarna goda för framtiden. Men om den gått obemärkt förbi är det ofrånkomligen en uppförsbacke. Då gäller det att orka fråga sig: ”Tror jag även fortsättningsvis på detta författarskap?”

Har ni ett ansvar för att ge ut smalare litteratur även om den inte säljer så mycket?

– Ja. Cirka 25 procent av Forums utgivning ges ut snarare av kvalitativa än av kommersiella skäl. Men jag ser inget motsatsförhållande egentligen. Det som är till synes okommersiellt idag kan bli en kassako i framtiden. Ta bara paret Kepler som exempel, de inledde sin bana som litterära författare på Albert Bonniers, vem kunde veta att de tillsammans skulle bli en världssuccé? Eller Lena Andersson, hon hade gett ut fyra ”svagsäljande” litterära romaner innan hon vann Augustpriset och blev en bästsäljare.