Författare svarar på när manus är redo för förlag

Hur skriver man om sociala medier?

Författare som Jack Hildén, Isabella Ståhl och Johanna Frid har nyligen skördat framgångar med romaner där Instagram och Tinder spelar en stor roll. Men sociala medier i sig skapar inga bra böcker.

Erik Titusson

Förlagschef, Lilla Piratförlaget

– Sociala medier är sällan intressanta i sig, utan det är vad som skrivs eller sägs i dem. Det märks i texten om användningen av det sociala mediet driver berättelsen framåt, eller om författaren bara har förälskat sig i en form. Tänk alltså inte för mycket på sociala mediers vara eller icke vara – låt berättelsens inre logik styra.

Vad bör man se upp med om man låter sociala medier vara en viktig del i berättelsen?


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!

Populärt!

Skriva Digital

Få obegränsad tillgång till hela Skrivas värld!

0 kr första månaden*

  • Alla artiklar på Tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Skrivtävlingar
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Erbjudanden och förhandsvisningar
Till erbjudande

Skriva Total: tidning + digitalt

Få obegränsad tillgång till hela Skrivas värld!

Från 59 kr i månaden**

  • Alla artiklar på Tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Skrivtävlingar
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Erbjudanden och förhandsvisningar
  • Magasinet hem i brevlådan
Till erbjudande

* Därefter 49 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (118 kr)

Publicerad 1 april 2019 och uppdaterad 23 augusti 2019. Artikeln är skriven av .

Rekommenderas för dig