Hur skriver man om sociala medier?

Författare som Jack Hildén, Isabella Ståhl och Johanna Frid har nyligen skördat framgångar med romaner där Instagram och Tinder spelar en stor roll. Men sociala medier i sig skapar inga bra böcker.

Erik Titusson

Förlagschef, Lilla Piratförlaget

– Sociala medier är sällan intressanta i sig, utan det är vad som skrivs eller sägs i dem. Det märks i texten om användningen av det sociala mediet driver berättelsen framåt, eller om författaren bara har förälskat sig i en form. Tänk alltså inte för mycket på sociala mediers vara eller icke vara – låt berättelsens inre logik styra.


Vi beklagar, men du har gått in i väggen. Dessbättre är det bara en betalvägg.

Merparten av vårt material är öppet bara för våra prenumeranter (som gör det möjligt för oss att existera). Nu hoppas vi på dig också!

Som prenumerant får du:

  • Sveriges mest prisbelönta magasin i brevlådan varannan månad.
  • Fri tillgång till alla nummer digitalt samt färska artiklar som bara publiceras på hemsidan.
  • Fri bindningstid.

Dessutom får du rabatt i vår webbshop och inbjudningar till releasekvällar samt förhandsvisningar av både film och teater.

Klart jag ska bli prenumerant!

Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto

För dig som redan är prenumerant är det bara att logga in och botanisera i vårt digitala arkiv.

Glömt lösenord?


Rekommenderas för dig

Artikeln publicerades i Skriva #2 2019 (04 april 2019) och är skriven av .