Vilket berättarperspektiv ska jag välja?

Jag håller på att jobba fram ett synopsis till en bok men velar hela tiden om vilket perspektiv jag ska välja. Ursprungligen ville jag använda ett jag-perspektiv, för jag hade fått för mig att det var ett bra sätt att komma huvudkaraktären nära. Men varje gång jag ska beskriva romanens övriga personer fastnar jag, för i och med det perspektiv jag har valt är det ju liksom inte meningen att jag ska få befinna mig i deras huvuden och veta vad de tänker och känner… Jag vill verkligen skriva en bok där läsaren får komma riktigt under skinnet på huvudkaraktären men tycker samtidigt att jag-perspektivet är så låst och begränsande. Hur ska jag göra? Finns det några tips på hur man låter läsaren komma nära fast man väljer, till exempel, ett allvetande perspektiv?

/Love

Jag-perspektiv eller den allvetande rösten är en smaksak, men författaren måste ändå skriva alla karaktärerna, och befinna sig i deras huvuden, för att kunna skapa dem. Även om det med jag-perspektiv inte är brukligt att övriga karaktärers tankar kommer fram direkt, så finns det sätt att visa vilka de är, vad de vill, hur de känner. Som vanligt heter svaret »litterär gestaltning«. Det handlar om val, handlingar, dialoger.


Vi beklagar, men du har gått in i väggen. Dessbättre är det bara en betalvägg.

Merparten av vårt material är öppet bara för våra prenumeranter (som gör det möjligt för oss att existera). Nu hoppas vi på dig också!

Som prenumerant får du:

  • Sveriges mest prisbelönta magasin i brevlådan varannan månad.
  • Fri tillgång till alla nummer digitalt samt färska artiklar som bara publiceras på hemsidan.
  • Fri bindningstid.

Dessutom får du rabatt i vår webbshop och inbjudningar till releasekvällar samt förhandsvisningar av både film och teater.

Klart jag ska bli prenumerant!

Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto

För dig som redan är prenumerant är det bara att logga in och botanisera i vårt digitala arkiv.

Glömt lösenord?


Rekommenderas för dig

Artikeln publicerades Publicerad 1 juni 2017 och är skriven av , .