Mats och Susanna

Mats Söderlund och Susanna Alakoski svarar på läsarnas frågor om skrivande.

Vilken lektör ska jag välja?

»Egentligen vill jag lämna deckaren till någon som själv publicerats i samma genre och alltså »kan« den.«

Jag har skrivit klart råmanuset till en deckare. Nu följer några månaders redigering och därefter ska den skickas till frilansande lektör. Här är mitt lilla dilemma: Egentligen vill jag lämna deckaren till någon som själv publicerats i samma genre och alltså »kan« den. Samtidigt är jag medveten om att upphovsrätt inte kan appliceras på idéer, så risken finns att lektören inspireras lite för mycket av min idé, eller detaljer i boken. Hur bör jag tänka? Bör jag hålla mig till en lektör i en annan genre? Eller är jag bara tramsig och paranoid?  

Förstår att detta låter galet inbilskt. Men det är ändå en fråga jag tror många funderar på.

Annons

/Fröken Anonym

Svår fråga. Risken att någon knycker ens idé finns alltid, men det är i regel inte idén det hänger på, utan framställningen, hur välskriven boken är. Samma idé kan skrivas fram på många olika sätt. Visst händer det att bokidéer »stjäls«, kanske är det mer vanligt förekommande med fackböcker, men ingen kan berätta din historia på samma sätt som du. Det sägs att det finns omkring sju olika grundberättelser av typen flicka möter pojke, tycke uppstår, det finns hinder, hindren övervinns, end of story. Sedan skriver vi variationer på detta. Tusentals. Alla sinsemellan olika. Det händer dock att författare skickar manus med rekommenderad post för att kunna påvisa att de var först med en idé. Det lär vara vanligt med filmmanus i Hollywood. Om det någon gång i framtiden skulle visa sig att en text ligger så nära ditt manus att det närmar sig ett plagiat vore det såklart hemskt, men då blir det en helt annan sak, du kan då stämma personen ifråga. 2003 uppdagades till exempel ett fall då en studierektor plagierat en uppsats av nationalekonomen Stefan de Vylder.

Så – ska lektören vara publicerad i samma genre? Vi vet faktiskt inte. Det kan ju vara så att boken vinner på att ha en lektör som är insatt. Denna kan då tipsa om knep för att förbättra intriger och visa på tekniska brister i ditt manus. Men det kan lika väl vara så att boken vinner på att lektören inte kan genren. Då läser hen kanske med vidöppet sinne och kan förmedla en absolut uppriktig läsupplevelse. All läsning är ju subjektiv, hur professionellt den än utförs. Du kan ha otur och tur med båda varianterna. Så frågan är, hur gör du? Tror magen får bestämma här. Eller så låter du slanten avgöra.