Gestalta ditt avloppsrens

Vad är det egentligen du ska skriva om? Varför skulle någon vilja läsa just dina funderingar kring denna existens av snöslask, försenade bussar och griniga dagisbarn?

Rensa avloppet eller skriva rent det där inledningskapitlet? Själva tyngden i grovgörat kan kännas jämförbar. Det finns ju tv-serier också. Och nätpoker. Varför inte nöja sig med det livet erbjuder? Varför hålla på?

I slutet av februari är det lätt att drabbas av tröttma. Kreativ soppatorsk och ett jordeliv som du har svårt att förstå varför det skulle motivera hundratals sidor text.

Det är naturligt. Och ändå fortsätter du. Ja, det verkar inte bättre än att du är fast.

För själva sitter vi på redaktionen och fascineras över hur bra Skriva har klarat vintern, detta första halvår i en tidnings existens, som skulle bevisa för oss huruvida det var värt att satsa eller inte. Var intresset för skrivande verkligen så genuint i detta land att det skulle kunna bära en tidning som Skriva?
Jo, uppenbarligen.

Ni läsare tycks vara ett segt släkte av både passionerade och målinriktade människor. Av de mail och samtal vi får har vi förstått att ni inte är beredda att ge upp er dröm i första taget och många siktar på att bli utgivna författare. Därför ägnar vi en stor del av detta nummer åt just detta. Vad bör du tänka på i kontakten med förlagen? Vad ska du undvika?

Annons

Framför allt vill vi påminna dig om alla långa pass framför datorn som du faktiskt lagt ner. Den dag man väl får napp från ett förlag är det lätt att drabbas av glädjefnatt och glömma bort att värdesätta sin unika berättelse och sitt arbete.

Och när du blir refuserad för tionde gången (vilket de flesta av oss blir), då kan det vara lätt att glömma att anledningen till att du skrev inte enbart handlade om att få signera böcker på bokmässan och bli inbjuden till TV4:s morgonsoffa.

Nej, du gick där och slet, lade mening till mening, flöt bort i ditt eget lilla universum medan disken växte och antalet sömntimmar krympte till en helt oacceptabel nivå. Men redan där fyllde du ditt liv med något mer än vardag, eller hur? Det konstiga ögonblick kanske uppstod då det plötsligt verkade som att just ditt liv av avloppsrens och snöslask gick att skildra tusen gånger mer dramatiskt än de mest smäktande filmkyssar, de extremaste av dokusåpor, de allra hårdaste snutarna på mordroteln i Baltimore.

Att skriva handlar ju mycket om att locka något viktigt och märkligt ur den till synes grå vardagen, och vardagen – ja det är ju det som är livet. Eller som Sören Bondeson säger i sin guide i detta nummer: allt kan bli litteratur – det beror bara på hur du gestaltar det.

Om detta handlar skrivandets magi. Och det är väl därför du håller på.