»Jag är scenisk i mitt skrivande. Varje scen är en tavla, och hela mitt författar­skap går ut på att måla varje tavla så väl som möjligt.«

»Jag vill att historien ska välta rummet«

Kritikerna har varit skeptiska till Alex Schulmans plottwist i Överlevarna, hans första fiktiva roman. Själv vill han att vändningen ska skapa en chockvåg i läsaren.

Överlevarna skildrar tre bröder som tvingas återuppleva sin barndom. I slutet av romanen sker någonting som omkullkastar allt läsaren trott på. Varför ville du ha en sådan tydlig vändning?

– Jag ville skriva en historia med driv, en berättelse som skulle välta hela rummet. När jag hade skrivit ungefär 30 procent av boken fick jag den här idén; jag kände starkt att jag ville ha någonting i slutet av boken som förändrade allt. En bit information som gör att läsaren måste omvärdera boken. Länge var jag tveksam, det fick inte bara bli ett billigt trick. En sådan här twist måste författaren förtjäna, den kan inte bara dyka upp utan måste vara noggrant planterad.

– När jag hade kommit på idén ringde jag upp Fredrik Backman, för vi pratar mycket med varandra om texter. Efter att jag lagt fram det hela var han tyst i en hel minut. Sedan pratade vi om vändningen flera gånger och långsamt växte det fram under våra samtal, att om jag bara kunde få in den i hela berättelsen, göra den till en del av historien, så att det inte bara blev något som berörde de sista sidorna – då skulle det kunna bli bra, och skapa ytterligare ett lager i berättelsen.

Artikeln publicerades i Skriva #5 2020 (19 oktober 2020) och är skriven av .