»Jag fokuserade på en karaktär i taget«

I En helt vanlig familj misstänks 19-åriga Stella för mord. Men istället för att skriva en klassisk deckare valde Mattias Edvardsson ett ovanligt berättarperspektiv. Hans roman består av tre skilda jagberättelser.

Att växla berättarperspektiv är vanligt i kriminal­romaner, men du har tagit det ett steg längre. Din bok består av tre separata jagberättelser som skildrar ett och samma händelse­förlopp. Varför?

– Jag visste redan från början att jag skulle skifta berättarperspektiv, men då var min tanke att ha två stycken, inte tre. Jag hade bestämt mig för att inleda med Adam, pappan som upptäcker att hans dotter kan vara inblandad i ett mord. Halvvägs skulle jag sedan skifta till dotterns perspektiv när hon sitter i häktet. Men någonstans i processen, när jag närmade mig den punkt då Stella hade berättat färdigt sin del av historien, insåg jag att något fattades. Plötsligt föll det sig helt naturligt att låta mamman Ulrikas perspektiv avsluta. När väl det beslutet var fattat, fick hon en mycket större roll i förhållande till vad jag hade planerat från början. Berättelsen krävde att hon skulle träda fram.


Vi beklagar, men du har gått in i väggen. Dessbättre är det bara en betalvägg.

Merparten av vårt material är öppet bara för våra prenumeranter (som gör det möjligt för oss att existera). Nu hoppas vi på dig också!

Som prenumerant får du:

  • Sveriges enda tidning för skrivande människor i brevlådan varannan månad.
  • Fri tillgång till vår webbplats med över 850 artiklar som hjälper dig utveckla ditt skrivande.
  • Möjlighet att delta i alla våra tävlingar.
  • Fri bindningstid.

Dessutom får du rabatt i vår webbshop och inbjudningar till releasekvällar samt förhandsvisningar av både film och teater.

Klart jag ska bli prenumerant!

Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto

För dig som redan är prenumerant är det bara att logga in och botanisera i vårt digitala arkiv.

Glömt lösenord?