Emma Hamberg om dejtande, dialog och att få fram känslan

I Skriva 1-2020 tipsade Emma Hamberg om böcker och filmer med vass dialog, och skrev att »jag vet inte hur många skrivböcker jag har hemma, fullklottrade med dialoger jag snappat upp på bussen eller under en sen middag«. Nu har SVT-serien Sommaren 85, en vagt självbiografisk berättelse, gjort tittarsuccé under hösten.

Hur gjorde du för att skapa en trovärdig 1980-talsserie?

– Vi bestämde oss tidigt för att vi inte skulle lägga tre månader på att hitta en tidskorrekt Ica-plastpåse, det handlade om att få fram känslan. Och då blir just dialogen viktig. Man använde inte alls så många engelska ord på den tiden till exempel, särskilt inte i Vänersborg där jag bodde – man dejtade inte. Och smeknamnen var flera och ibland väldigt brutala. En kille kunde kallas Johnny Kuken, men han kände sig inte nödvändigtvis kränkt för det.

Hur skiljer sig TV-dialogen från bokdialogen?

– Denize Karabuda och jag började med att skapa idén och en ­storyline med fyra, fem sidor per avsnitt där vi satte karaktärerna, seriens värld och handlingen. Där fanns också våra exempel på hur ­dialogen skulle låta. Sedan har andra manusförfattare skrivit de ­färdiga avsnitten.

– Jag älskar växelbruket mellan böcker, TV och andra former. De liksom vattnar varandra, mitt bokskrivande har blivit bättre av mitt arbete med TV. Men det betyder inte att jag är expert på alla delar. Min grund är att jag är intresserad av människor, och vill nå ut med berättelser som är oängsliga, roliga och medmänskliga.

Är det svårare att skriva dialog för TV än i böcker? I TV drivs ju hela handlingen framåt av dialogen.

Annons

– I böcker har man flera verktyg och måste inte vara lika verklighetstrogen i dialogen, men jag skulle ändå säga att utmaningarna är större där. På TV har du hjälp av en skådespelare som gestaltar. I böcker måste du verkligen jobba för att varje karaktär ska träda fram med sitt eget språk. Det är bland det viktigaste för mig, att visa att vi alla pratar på olika sätt och bär på olika berättelser.

Artikeln publicerades i Skriva #5 2020 (19 oktober 2020) och är skriven av .