Dyk ner i din barndom

De tidigaste läsupplevelserna är ofta de största. Men vad bör man tänka på när man skriver för barn och ungdomar? Ylva Carlsdotter Wallin, ungdomsförfattare och skrivarlärare, har precis kommit ut med en handbok i konsten att skriva för unga.

Vad är den stora skillnaden mellan att skriva för unga och vuxna?

– Jag brukar börja med frågan: vad är ett barn? Enligt FN är ju ett barn alla människor mellan noll och arton år, och det är klart att det skiljer sig väldigt mycket att skriva för en treåring och en femtonåring. Man kan nog också säga att de flesta författare på något sätt skriver utifrån sig själva, oavsett om det handlar om en historisk roman, en deckare eller den egna barndomen. Men den främsta skillnaden när man skriver för unga är att man på något sätt måste anpassa sig till den som ska läsa boken. Man brukar tala om förståelsehorisont, vilket betyder att den som ska läsa boken ska kunna förstå och greppa det man skriver om. Men det bästa är om man ligger en liten aning över den gränsen, så man utmanar läsaren lite. Och det är naturligtvis svårt att hitta den nivån, för alla barn är ju olika också.

Men hur vet man att man träffat rätt?


Vi beklagar, men du har gått in i väggen. Dessbättre är det bara en betalvägg.

Merparten av vårt material är öppet bara för våra prenumeranter (som gör det möjligt för oss att existera). Nu hoppas vi på dig också!

Som prenumerant får du:

  • Sveriges mest prisbelönta magasin i brevlådan varannan månad.
  • Fri tillgång till alla nummer digitalt samt färska artiklar som bara publiceras på hemsidan.
  • Fri bindningstid.

Dessutom får du rabatt i vår webbshop och inbjudningar till releasekvällar samt förhandsvisningar av både film och teater.

Klart jag ska bli prenumerant!

Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto

För dig som redan är prenumerant är det bara att logga in och botanisera i vårt digitala arkiv.

Glömt lösenord?


Rekommenderas för dig

Artikeln publicerades i Skriva #4 2013 (20 juni 2013) och är skriven av .