Foto: Eva Bergström

Två vägar till en odödlig roman

Är det en slump att många stora berättelser har samma dramaturgiska mönster. Nej, menar Augustnominerade författarcoachen Sören Bondeson. Här visar han de två vanligast intrigstrukturerna.

Allting vi människor har kontakt med är berättelser. Universum har sin berättelse liksom en dag i en gråsuggas liv.

Dagens romaner har lånat sin konstruktion och struktur från forna tiders mytologiska berättande. Dessa berättelser är i sin tur en efterbildning – en imitation – av mänskligt handlande som dramatiserats för att sätta de existentiella frågorna på sin spets.

Det är alltså ingen slump att de flesta bästsäljare följer samma mönster: läsaren känner igen sig i mytens struktur som följt oss genom släktled efter släktled. Vi är impregnerade av mytens och sagans form, från den har vi hämtat mycket av vårt sätt att se på världen.


Vi beklagar, men du har gått in i väggen. Dessbättre är det bara en betalvägg.

Merparten av vårt material är öppet bara för våra prenumeranter (som gör det möjligt för oss att existera). Nu hoppas vi på dig också!

Som prenumerant får du:

  • Sveriges mest prisbelönta magasin i brevlådan varannan månad.
  • Fri tillgång till alla nummer digitalt samt färska artiklar som bara publiceras på hemsidan.
  • Fri bindningstid.

Dessutom får du rabatt i vår webbshop och inbjudningar till releasekvällar samt förhandsvisningar av både film och teater.

Klart jag ska bli prenumerant!

Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto

För dig som redan är prenumerant är det bara att logga in och botanisera i vårt digitala arkiv.

Glömt lösenord?


Artikeln publicerades i Skriva #6 2012 (20 augusti 2012) och är skriven av .