Så skapar du subtilitet och undertext i din berättelse

Den största dramatiken ligger ofta i det outsagda. Men hur vet du när du ska berätta något och när det bara bör antydas? Vi ger dig några nycklar till lyckad gestaltning.

Den klassiska grundsatsen »Less is more« talar till det sunda förnuftet när det gäller skrivande. Konsten att berätta mycket med små medel, att vara subtil, är viktig på alla nivåer: i stilen, rösten och grammatiken, såväl som i intrigen och karaktärsbygget. Brister det i subtilitet leder det till överflöd och överdrifter, förutsägbara karaktärer, uppblåsta dialoger, scener som antingen bara pågår eller urartar i en explosion istället för att leverera dramatiska ögonblick, och handling och sidohistorier som far iväg som skenande tåg.

Subtilitet är svårt att förklara, men när den fungerar så är det som en viskning mellan raderna. Det ger texten en skärpa som dröjer sig kvar mycket längre än uppenbart effektsökeri, skrikiga färger, praktvurpor, svordomar och övertydliga hintar.

FÅNGA DETALJERNA

Har du skrivit ett tag så har du säkert insett att det finns situationer som kräver ren information och konstateranden, men att det ofta fungerar bättre med anspelningar och försiktiga fingervisningar.


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara medlem för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!

Skriva Digital
0 kr första månaden*

Populärt!
  • Alla artiklar på tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Skrivtävlingar
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Magasinet hem i brevlådan

Skriva Total: tidning + digitalt
49 kr i månaden**

  • Alla artiklar på tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Skrivtävlingar
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Magasinet hem i brevlådan

* Första månaden, därefter 39 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (98 kr).
Avsluta när du vill.

Artikeln publicerades ursprungligen Publicerad 19 juni 2017 och uppdaterad 22 maj 2019. och är skriven av .

Rekommenderas för dig