Nå ut med din bok

Att skriva en bok och få den antagen är svårt – men knivigast av allt är nog ändå att nå ut. Vad gör förlaget? Och vad kan du göra själv? Skriva visar dig vägen till läsarna.

Inför skrivandet av den här guiden har jag talat med en rad förlagsanställda och personer på kommunikationsbyråer som arbetar med att marknadsföra böcker. Allihop understryker vikten av att fokusera på skrivandet och inte tänka för mycket på marknadsföring för tidigt. Som en av dem säger: »Är det en bra bok så är det en bra bok. Du kan sminka upp liket, men du kan inte få det att dansa.« 

Grunden är alltså ett välskrivet manus och det kan du inte fuska dig fram till. Men så länge tankarna på marknadsföring inte går ut över ditt skrivfokus, finns en hel del saker du kan göra för att boken ska hitta sina läsare.

Medan du skriver


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara medlem för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!

Skriva Digital
0 kr första månaden*

Populärt!
  • Alla artiklar på tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Skrivtävlingar
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Magasinet hem i brevlådan

Skriva Total: tidning + digitalt
49 kr i månaden**

  • Alla artiklar på tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Skrivtävlingar
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Magasinet hem i brevlådan

* Första månaden, därefter 39 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (98 kr).
Avsluta när du vill.

Artikeln publicerades ursprungligen i Skriva #4 2022 (22 augusti 2022) och är skriven av .

Rekommenderas för dig