Humor och feelgood

Hundraåringen klev ut genom fönstret och öppnade samtidigt upp för en ny trend på bokmarknaden. Efter att i decennier ha sökt verklighetsflykt bland psykopater, seriemördare och bistra kriminalkommissarier längtar läsarna nu efter att skratta högt – helst åt skrupelfria pensionärer som bryter mot lagen. Men vad beror det på? Och vad är det egentligen som gör en text rolig? Skriva undersöker den stora feelgood-vågen i svensk litteratur, hittar en helt ny genre, och ger dig en guide till hur du får dina läsare att lägga ifrån sig din bok med ett leende på läpparna.

Att vara rolig var länge långt ifrån något självklart framgångsrecept om man ville bli bästsäljande författare i Sverige. Deckaren höll ett hårt grepp om underhållningslitteraturen, och humoristiska böcker var något som varken recenserades eller nådde topplistorna. Men för fem år sedan hände något, och de flesta tycks överens om att Jonas Jonassons succédebut Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann ligger bakom trendbrottet.

– Det går inte att blunda för att Hundraåringen öppnade en dammlucka, säger Adam Dahlin som är litterär chef på bokförlaget Forum.

– Den banade väg för en helt ny typ av genre, man kan inte se det på något annat sätt.


Vi beklagar, men du har gått in i väggen. Dessbättre är det bara en betalvägg.

Merparten av vårt material är öppet bara för våra prenumeranter (som gör det möjligt för oss att existera). Nu hoppas vi på dig också!

Som prenumerant får du:

  • Sveriges mest prisbelönta magasin i brevlådan varannan månad.
  • Fri tillgång till alla nummer digitalt samt färska artiklar som bara publiceras på hemsidan.
  • Fri bindningstid.

Dessutom får du rabatt i vår webbshop och inbjudningar till releasekvällar samt förhandsvisningar av både film och teater.

Klart jag ska bli prenumerant!

Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto

För dig som redan är prenumerant är det bara att logga in och botanisera i vårt digitala arkiv.

Glömt lösenord?


Rekommenderas för dig

Artikeln publicerades i Skriva #5 2014 (20 augusti 2014) och är skriven av .