Cliffhangers skapar ditt och bokens driv

Är boken inte spännande för dig som skriver, blir den inte heller spännande för den som har boken i handen. Det menar Kristina Ohlsson, vars kriminalromaner översatts till över 30 språk. I nya Skrivboken hyllar hon specialverktyget som knuffar både författaren och läsaren framåt.

Att påstå att man skriver spänningslitteratur för barn och vuxna förpliktigar. En ganska viktig grej med spänningsböcker är att de förväntas vara just spännande.

Det är väldigt svårt att runda något så grundläggande.

Här om någonsin prövas en författares förmåga att förstå och kunna hantera skillnaden mellan att »Ha En Jättespännande Idé« och att skriva en bok om samma idé.


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara medlem för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!

Skriva Digital
0 kr första månaden*

Populärt!
  • Alla artiklar på tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Skrivtävlingar
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Magasinet hem i brevlådan

Skriva Total: tidning + digitalt
49 kr i månaden**

  • Alla artiklar på tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Skrivtävlingar
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Magasinet hem i brevlådan

* Första månaden, därefter 39 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (98 kr).
Avsluta när du vill.

Artikeln publicerades ursprungligen i Skriva #5 2019 (21 oktober 2019) och är skriven av .

Rekommenderas för dig