Cliffhangers skapar ditt och bokens driv

Är boken inte spännande för dig som skriver, blir den inte heller spännande för den som har boken i handen. Det menar Kristina Ohlsson, vars kriminalromaner översatts till över 30 språk. I nya Skrivboken hyllar hon specialverktyget som knuffar både författaren och läsaren framåt.

Att påstå att man skriver spänningslitteratur för barn och vuxna förpliktigar. En ganska viktig grej med spänningsböcker är att de förväntas vara just spännande.

Det är väldigt svårt att runda något så grundläggande.

Här om någonsin prövas en författares förmåga att förstå och kunna hantera skillnaden mellan att »Ha En Jättespännande Idé« och att skriva en bok om samma idé.

För mig handlar allt skrivande om att underhålla mig själv i första varvet. Det är det oavbrutna spänningsmomentet som utgör hela min energibank, den är hela min arbetsmetodik.


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!

Populärt!

Skriva Digital

Få obegränsad tillgång till hela Skrivas värld!

0 kr första månaden*

  • Alla artiklar på Tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Skrivtävlingar
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Erbjudanden och förhandsvisningar
Till erbjudande

Skriva Total: tidning + digitalt

Få obegränsad tillgång till hela Skrivas värld!

Från 59 kr i månaden**

  • Alla artiklar på Tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Skrivtävlingar
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Erbjudanden och förhandsvisningar
  • Magasinet hem i brevlådan
Till erbjudande

* Därefter 49 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (118 kr)

Publicerad 21 oktober 2019 och uppdaterad 8 december 2023. Artikeln är skriven av .

Läs vidare