Bli utgiven på förlag – 10 tips som ökar dina chanser

Äntligen har du gått i mål med ditt manus. Nu vill du bli utgiven och då gäller det att tänka smart. Vi berättar hur du kan maximera dina chanser.

1. Välj ett förlag som passar dig

Fundera några extra varv, inte bara på vilka förlag som ger ut böcker inom samma genre som din, utan även på vilken typ av förlag du vill ligga hos. Är det ett stort förlag som gäller för att få del av deras stora marknadsföringsapparat? Eller är ett mindre uppstickarförlag mer intressant, för att verkligen få deras fokus och slippa drunkna bland alla andra författare?

Har ditt manus en tydlig lokal prägel är det kanske ett lokalt förlag som passar bäst. Läs på om förlagen och skicka endast ditt manus till förlag som du har förtroende för och verkligen vill bli utgiven hos.

Oumbärligt! Här hittar du vår guide över svenska bokförlag.

2. Formge ditt manus korrekt

Innan du skickar in ditt manus – glöm inte att göra en stavningskontroll. Skriv sedan ut och läs igenom det en gång till. Ett tips inför denna sista läsning är att byta typsnitt och justera marginalerna. Då upptäcker du fel som du i tidigare genomläsningar blivit blind för.

När du gått igenom manuset en sista gång är det dags att formatera det på ett sätt som passar förlagen. Ser det snyggt och proffsigt ut ökar dina chanser att bli tagen på allvar.

Kom ihåg!

Det kan dröja månader innan du får svar från förlagen. Anteckna alltid vilka förlag du skickat till och vilka datum du skickat ditt manus. På så sätt riskerar du inte att tappa kollen.

Annons

För att öka dina chanser att bli utgiven ska ditt mål vara en så enkel och effektiv layout som möjligt för att undvika att formateringen står i vägen för läsningen. Om inte ditt manus kan tala för sig själv så är det inte bra nog. Och det är inget som kan uppvägas av fantasifull och kreativ formatering. Tvärtom.

  • Välj ett lättläst standardtypsnitt. Vi rekommenderar Times New Roman eller Cambria.
  • Sätt typsnittsstorleken till 12 punkter.
  • Även rubrikstilarna ska vara sparsmakade. Ge dem samma storlek och typsnitt som brödtexten. Eventuellt kan de sättas i fet stil.
  • Undvik däremot fet stil i brödtexten. Den enda avvikelsen du ska tillåta där är kursiveringar.
  • Numrera sidorna!
  • Även titelsidan ska vara stringent hållen: titeln, ditt namn och dina kontaktuppgifter räcker.
  • Öka marginalerna i höger- och vänsterkant så blir raderna kortare och mer lättlästa. Dessutom lämnar det utrymme till lektören för eventuella noteringar och anteckningar.

3. Skicka ditt manus i rätt format

Innan du skickar in ditt manus för att bli utgiven ska du kolla på förlagens hemsida om de vill ha ditt manus i digital form eller utskrivet.

Kom ihåg!

Välj ett serif-typsnitt till ditt manus. Ett typsnitt med serifer har ”fötter” under bokstäverna som hjälper ögonen att följa raderna vilket underlättar vid läsning av längre texter.

Digitalt: För att vara säker på att förlaget kan läsa ditt manus bör det vara sparat i word- eller pdf-format.

Utskrivet: Skriv ut på vita A4-ark och bara på ena sidan av pappret. Du behöver inte häfta eller binda ihop bunten, det räcker med en gummisnodd. Tänk på att förlaget kan vilja kopiera upp manuset om flera personer på förlaget ska läsa det.

4. Gör en marknadsanalys för att bli utgiven

Om ditt främsta fokus är att bli utgiven, inte att få ur dig en viss berättelse, så kan du alltid börja med att göra en marknadsanalys. Vilka genrer verkar på nedåtgående och vilka är på väg upp? Ska du skippa den halvalkoholiserade kommissarien till förmån för ångande romance? Lägga ner din uppväxtskildring och istället skriva en feelgood-historia om dina grannar?

Alltför uppenbar trendkänslighet kan dock ligga dig i fatet. Förläggare genomskådar en lycksökare som egentligen inte har något att berätta. Och dessutom: Trender blir snabbt passé – glöm inte att det i regel tar lång tid från det att ett manus blir antaget tills att boken faktiskt kommer ut.

5. Bli tjenis med förläggarna

Det finns de som anstränger sig för att få in en fot i förlagsvärlden innan de skickar in sitt manus för att bli utgiven. De bevistar förlagsfester, minglar på Bokmässan och kontaktar förläggare på sociala medier. Tanken är att sticka ut i mängden när manuset väl hamnar på förläggarnas bord. Risken med denna strategi är dock att du framstår som en obehaglig stalker snarare än en skön typ. (Ett annat alternativ är förstås att bli en kändis innan du siktar på att bli utgiven.)

6. Tänk annorlunda om det gäller en fackbok när du vill bli utgiven

Skriver du skönlitterärt och vill bli utgiven ska du alltid skicka ett komplett manus till förlagen. Gäller det däremot facklitteratur är situationen annorlunda. Då kan det vara en god idé att försöka få förlaget intresserat innan du sätter igång på allvar.

Annons

– Det fungerar inte som så att aspirerande författare skickar kompletta manus med tillhörande bilder eller illustrationer till oss, utan de presenterar en idé. Om en idé sedan blir verklighet vill vi vara med och påverka, säger Kerstin Bergfors, förläggare på Bonnier fakta, som ger ut illustrerade faktaböcker.

Kom ihåg!

Ange dina kontaktuppgifter, inte bara på följebrevet, utan även på manuset i fall de skulle råka separeras på förlaget.

Vid den första kontakten vill hon ha ett kortfattat synopsis som ger en tydlig bild av bokidén. En sida räcker ofta och beskrivningen ska vara så konkret som möjligt och gärna innehålla kapitelrubriker samt en kort text som berättar vad varje kapitel är tänkt att innehålla.

Lika viktigt för Bonnier fakta är en presentation av författaren, bakgrund och anledning till att man vill skriva den här boken.

– Den informationen ska ligga med som en del av ditt synopsis. Vill man så får man gärna bifoga ett moodboard med bilder, för att ge oss en bild av den känsla du vill förmedla med boken. Men vid en första kontakt räcker det egentligen med ett kort synopsis, säger Kerstin Bergfors.

Läs mer om hur man skriver en fackbok här.

7. Skaffa en litterär agent

Litterära agenter arbetar i princip uteslutande med etablerade författare. Det finns dock undantag. Jonas Joelsson som debuterade med Tabula Rasa Hotels 2012 hade en litterär agent som hjälpte honom att bli utgiven. Även Camilla Läckberg hade tidigt en litterär agent vid sin sida som hjälpte henne att gå från ett litet lokalt förlag till Bonnierförlaget Forum.

Det krävs mycket för att en litterär agent ska ta sig an en outgiven författare och det är inte heller säkert att det är avgörande, eller ens bra, för dig. Innan du bestämmer dig för att ta kontakt med en litterär agentur: Ta dig en ordentlig funderare på vad du vill ha ut av det och av vilken anledning de skulle vara intresserade av att ta sig an just dig.

Läs mer om hur du skaffar en litterär agent här.

8. Var noga med förlagsavtalet om du vill bli utgiven

Om du lyckas passera nålsögat och bli antagen av ett förlag – var noga med förlagsavtalet! Det finns många exempel på dåliga och otydliga avtal som i efterhand skapat stor frustration och besvikelse hos författaren. Sveriges Författarförbund erbjuder gratis rådgivning till debutanter och på deras hemsida finns även avtalsmallar som man kan ta del av. Utnyttja detta!

Läs mer om hur du fixar ett bra förlagsavtal här

9. Lägg krut på ett riktigt bra följebrev

Tänk på ditt följebrev som en jobbansökan. Du ska hålla det kort, konkret och professionellt om du vill bli utgiven.

Ditt manus: Beskriv kortfattat vad ditt manus handlar om. Se till att formuleringar gör ditt manus rättvisa. Med några få meningar ska du fånga essensen och väcka läsarens intresse. Var hellre konkret än luddig. Förläggaren ska förstå vilken typ av bok han eller hon är på väg att kastas in i och vem som är huvudkaraktären. Mystiska, poetiska och svävande formuleringar hör inte hemma här. Däremot ska de vara kittlande och väcka nyfikenhet.

Studera gärna baksidestexterna på böckerna i din bokhylla eller i en valfri nätbokhandel för inspiration.

Dig själv: Beskriv kortfattat dig själv: Ge förlaget ett koncentrat: Ålder, yrke, bostadsort, och fokusera sedan på sådant som har en koppling till ditt manus.

Finns det någon särskild anledning till att just du har skrivit detta manus? Har du specialkunskaper inom ett visst område, eller egna erfarenheter som ger ditt manus extra tyngd? Lokalkännedom om platsen där din roman utspelar sig? Jobbar du redan nu på en uppföljare, är boken tänkt att ingå i en trilogi eller längre serie?

Precis som med själva manuset ska du hålla formateringen i följebrevet enkel och stringent. Var noga med stavning och grammatik. Kan du inte hålla språket korrekt i ett kort följebrev kommer förläggaren att gå in i läsningen med en skeptisk hållning.

Om du nödvändigtvis vill skicka med en bild på dig själv – välj en enkel och neutral bild.

Läs mer om följebrev här.

10 . Vet du vad du sysslar med?

Gå inte utanför ramarna om du inte vet vad du sysslar med. Viveca Sten bifogade en professionellt framtagen marknadsplan med sitt följebrev för att öka sina chanser att bli utgiven, John Ajvide Lindqvist undertecknade följebrevet med blod, Mari Ljungstedt ringde och tjatade på förläggaren. Det fungerade för dem.

Men om du går utanför ramarna är risken också stor för platt fall. De flesta förlag är tydliga med hur de vill ta emot sina manus och vad följebreven ska innehålla. Väljer du att prova en annan väg så bör du tänka efter både en och två gånger så att ditt tilltag verkligen får önskad effekt och inte får dig att framstå som en besvärlig tokstolle.

Undvik detta!

  • Avancerade emballage.Detta spelar ingen som helst roll för huruvida ditt manus blir läst eller inte och kan snarare framstå som desperat.
  • Eget bokomslag. Det kan vara lockande att förse sitt manus med ett egendesignat bokomslag. Gör inte det. Du är knappast lika duktig som förlagets egna grafiker så med största sannolikhet kommer det bara att få dig att framstå som en amatör. Och även om du är prisbelönt designer: låt förlaget stå för paketeringen. Ditt jobb är texten.
  • att verka bedjande. Förlaget struntar i om du drömt om att bli författare sedan du var fem år gammal. Eller om du blivit refuserad 50 gånger tidigare.
  • Personlig typografi som fångar stämningen i boken eller ger manuset en personlig touch. Kan eventuellt vara relevant om du ägnar dig åt experimentell poesi där bokstäverna har en annan visuell funktion än vad som faktiskt står där, men i alla andra fall riskerar det bara att ge ett irriterande första intryck. Återigen: Det är själva texten som gäller!
  • Att skicka original. Detta kan verka självklart, men sådant förekommer faktiskt. Har du skrivit på skrivmaskin, eller för hand (ej att rekommendera), och slitit månader och år med ditt manus är det värt att kosta på sig kopieringskostnader.