- Sätt förväntningarna direkt. Vilken genre är det? Vad kan lyssnaren förvänta sig för berättelse? Det vill lyssnaren veta innan hon förbinder sig till många timmars lyssning.
- Lägg in en överraskande vändning de första tio minuterna. Lyssnarna är vana vid många vändningar och oväntade händelser.
- Om det är en ljudboksserie du skriver ska varje avsnitt ha en egen dramaturgisk kurva. Dessutom ska berättelsen ha långa kurvor som löper över hela säsongen. Se till att grundproblemet som huvudpersonen har är en tydlig berättelse som återaktiveras i varje avsnitt.
- Överväg att skriva i jag-perspektiv eftersom jag-berättelser är starka i ljud. De ger inläsaren en naturlig röst.
- Fråga dig om du behöver alla dina karaktärer, ditt berättarperspektiv och dina tidshopp. En alltför myllrande berättelse blir svår att följa i ljud.
- Använd dig av mycket dialog. Det gör att berättelsen blir levande och ger inläsaren något att jobba med.
- Ge inläsaren goda förutsättningar att göra ett bra jobb genom att tänka på hur texten disponeras när du skriver. Se till att det finns tid att andas vid inläsningen. Gör det tydligt vem som pratar. Om en känsla ska höras i dialogen, skriv då känslan före citatet så att inläsaren ser det innan hon läser meningen, inte efter.
- Se upp för upprepningar. De hörs tydligare när man lyssnar på en text än när man läser.
- Tala tydligt om i varje scen vems perspektiv det är, och var vi befinner oss i tid och rum.
- Se till att övergångarna är tydliga och lätta för läsaren att hänga med i. När du skiftar berättarperspektiv, hjälp då till lite extra så att lyssnaren snabbt vet vems perspektiv vi befinner oss i nu.
- Undvik namn som är alltför lika varandra.
- Stryk onödiga passager – allt som är med ska utveckla karaktärerna eller driva handlingen framåt.
- Läs din text högt. Då upptäcker du saker med texten som är svåra att se annars.
- Lyssna mycket på ljudböcker och fundera över vad du själv gillar i en berättelse och vad som funkar – och varför.
- Mer:
- Guide
- Skriva för ljud