Foto: Kim Svensson

12 komiska komponenter

1. Ironi, som i scenen med Tom Sawyer, passar utmärkt i litteratur. Ett enkelt sätt att definiera det är motsatser. Vi förväntar oss att Tom ska kämpa med staketet hela dagen, men det slutar med att det är de andra pojkarna som gör det.

Ironi kan användas på flera nivåer i en berättelse, och det man kanske först tänker på är i dialog:

”Den här skorpan smakar utsökt” sa styrman Oskar.

”Och maskarna – titta så gulligt de vrider sig!”

Men ironi kan också vara den bakomliggande principen för en hel historia, till exempel en lärare som får sig en viktig läxa av sina elever, eller en pacifist som startar ett våldsamt gräl om det senaste kriget.

 

Annons

2. SARKASM är helt enkelt ironi med syfte att förolämpa:

”Schysst frisyr, kompis”, sa Kenneth till mannen med den billiga tupén.

Du kan också låta själva berättarrösten – allvetande eller ej – använda sarkasm:

Hans golfboll beskrev en fantastisk båge i luften innan den på ett sensationellt sätt kraschade genom klubbhusets fönster.

 

3. MISSFÖRSTÅND kan användas oerhört verkningsfullt om man vill mildra en i övrigt hopplös situation. I en av mina romaner har en karaktär kidnappats och förts till en klippig ö i en farlig flod. Hennes övertygelse om att hon kommer att dö så fort tidvattnet kommer – läsarna vet att hon befinner sig uppe på ett berg – hjälper till att lätta på spänningen.

 

4. SJÄLVDISTANS är en intressant teknik. En situation kan uppfattas som rolig eller allvarlig beroende på vem som berättar historien och hur. En person skulle snabbt kunna döda en trevlig konversation genom att beklaga sig över ett missöde med en kökskniv som slutade med en tur till akuten. En annan person skulle kunna berätta samma historia på ett sådant sätt att åhörarna skrattar sig fördärvade.

Exempel 1: ”Ursäkta att jag är sen, men jag var tvungen att åka till akuten. Jag skar mig själv med en kökskniv. Den bara slant.”

Annons

Exempel 2: ”Nu är ni säkert jättenyfikna på varför min ena hand är helt invirad i bandage, eller hur? För att göra en lång historia kort; jag blev sugen på omelett.” (Och här kan han fortsätta med en uttömmande beskrivning av hur han använde en kökskniv till att öppna förpackningen till den nya elvispen, hur han försökte stoppa blodflödet med en av hans dotters barbieklänningar osv osv.)

Vad är det som gör skillnaden? Nästan alltid handlar det om självdistans. Komiken ökar exponentiellt med din förmåga att inte ta dig själv på för stort allvar.

 

5. SJÄLVGODHET å andra sidan, är ett tveeggat svärd. En författare som tar sig själv på alltför stort allvar är oftast en glädjedödare. En självgod karaktär däremot, kan vara stor underhållning. 

En av mina favoriter är Anastasia, berättarjaget i David Sedaris mörkt komiska novell After Malison. Som självutnämnd litterär expert tillbringar Anastasia sina dagar med att håna i princip allt och alla, omedveten om sin egen odräglighet. Av en händelse träffar hon så en person som verkar vara immun mot hennes cynismer – eller står han helt enkelt över dem? Som den inbitna snobb hon är fortsätter hon att gå på som hon brukar, och vi njuter av föreställningen eftersom vi helt enkelt vet att hon snart kommer att få äta upp sin självgodhet.

Kombinationen självgodhet och total brist på självinsikt är alltid en vinnare.

 

6. Pinsamheter är roliga. Hur ofta har du inte återberättat pinsamma minnen för dina vänner och skrattat åt det (även om det inte var särskilt skojigt när det inträffade)?

 

7. Absurditeter – det extremt knäppa eller osannolika – kan vara en av författarens bästa vänner. Börja med en enkel idé eller utgångspunkt och driv den till sin yttersta spets.

Ett bra exempel att studera här är Voltaires Candide, där en avrättning sker för att ”uppmuntra de andra”, och vars hjälte vänder ut och in på sig själv för att rättfärdiga optimismen i en helt igenom förfärlig värld.

 

8. ALLVAR kombinerat med klumpighet kan vara roligt. En kille som försöker beställa mat på franska för att imponera på sin flickvän (trots att han inte behärskar ett ord på språket), en prudentlig flicka som tvingas leka charader med sina nya svärföräldrar på släktmiddagen eller en pedantisk paragrafryttare som plötsligt hamnar i fängelse.

 

9. PERSPEKTIVET kan vända något från tragik till humor på ett ögonblick. Är demens roligt? Det beror på ditt perspektiv: När min älskade faster, 88 år gammal, frågade sin syster var deras föräldrar var, svarade systern: ”Mamma och pappa är borta förstår du väl. Vi är ju över 80 år nu, så de hade varit över hundra år vid det här laget.”

Min faster utbrast med bestörtning: ”Är vi över 80?!”

 

10. EN OMÖJLIG SITUATION kan vara nervkittlande eller lustig beroende på omständigheterna. En bombexpert som måste desarmera en misstänkt väska på en BB-avdelning kan vara antingen eller. Eller både och på samma gång.

 

11. TYDLIGHET är ett grundläggande verktyg för att få en komisk poäng.

Neutralt konstaterande: Hon använder hudkräm.

Roligt: Hon använder hudkräm gjord av frukt.

Roligare: Hon använder hudkräm gjord av exotisk frukt.

Roligast: Hon använder hudkräm gjord av kokosnötter från Borneo eller nåt annat jäkla ställe.

 

12. SPÄNNING är, tro det eller ej, en av de allra viktigaste ingredienserna när det handlar om att förbättra din humorkvot. När komikern pratar om timing, pratar de om spänning. Alla vet att du inte börjar ett skämt med att avslöja poängen. Om du tar det som utgångspunkt inser du snart också att ju längre du kan skjuta upp poängen och samtidigt behålla dina läsares intresse, desto hjärtligare kommer också deras skratt att bli.

Ta vårt upplägg med Lisas present till Kalle tidigare i denna guide. Låt Kalle smyga runt sitt byte. Låt honom spekulera kring vad som finns inuti paketet. Kanske kommer han att försöka öppna det i smyg och hoppas kunna försluta det igen när han tagit reda på vad det innehåller. Men kanske har Lisa slagit in det så sinnrikt att minsta åverkan på paketet skulle bli uppenbart, vilket tvingar honom att överge den planen.

Övning

1. Välj ett av uppläggen nedan.

2. Pilla in en eller ett par karaktärer från ditt nuvarande skrivprojekt, eller hitta på helt nya.

3. Använd minst en av de tolv teknikerna i denna artikel, och få det att bli roligt!

Karaktär A ger karaktär B invecklade instruktioner till att utföra någonting.

Det råder missförstånd kring en av rätterna på en restaurangmeny.

Nygifta A och B upptäcker att de båda besitter samma superkrafter.

Din karaktär upptäcker att närmsta grannen har flyttat och lämnat nyckeln till sitt överbelamrade hus – tillsammans med kontraktet på huset – i hans brevlåda.

Vad skulle vara ett originellt och roligt sätt för Kalle att försöka snoka sig in i paketet? Han skulle kunna lyfta ner det från skåpet och lägga det i en väska. Han åker till flygplatsen och köper biljetter någonstans, men innan han går igenom säkerhetskontrollen tejpar han fast ett rakblad på utsidan av paketet. Kanske kan han lyckas få en glimt av paketets innehåll på röntgenapparatens skärm, eller kanske paketet helt enkelt öppnas av säkerhetspersonalen så att han åtminstone kan hålla sitt löfte om att han inte kommer att öppna det. Eller så hinner han inte sätta fast rakbladet innan hans väska blir stulen av en annan passagerare som Kalle nu måste ta upp jakten på.

Kanske slutar kapitlet här, och i nästa kapitel presenteras en helt annan uppsättning karaktärer, och så kan vi komma tillbaka till upplösningen för Kalle och paketet vid ett tillfälle när läsarna har garden nere. Kanske har de då nästan glömt bort honom. Och nu: tillbaka till Kalle! Åh herregud, jaaa, vad kommer att hända nu!?

Du kommer inte att kunna roa dina läsare oavbrutet, men om du själv uppskattar när det är roligt och är redo att ge det ett försök – ja då kan humor bli ett fantastiskt sätt att greppa tag i dina läsare och få dem att fortsätta läsa. När allt kommer omkring så älskar alla ett gott skratt – och alla kommer att vilja veta vad som finns i den där födelsedagspresenten.