Kristina Ohlsson: »Rätt och fel ­existerar inte«

»Jag skrev självklart inte hela min första bok på en enda semestervecka. Men jag kom så långt att jag passerade den magiska gränsen för då jag inte kunde eller ville sluta.«

Sommartid är skrivartid. Första sommaren som jag försökte skriva en kriminalroman misslyckades jag totalt. Året var 2006 och jag hade en IDÉ. Stor som fan och full med ond, bråd död. Jag låg på stranden och skissade ner min berättelse i ett anteckningsblock. Sedan kom regnet och boken blev aldrig skriven.

Sommaren därefter gick det bättre. Jag var inne på min sista semestervecka och var proppfull med skrivarlust. Den här gången gjorde jag inte en enda anteckning i förväg. Det enda jag hade var bilden av en liten flicka som sov på ett tåg. Ensam och oskyddad. Fråga mig inte var hon kom ifrån, Lilian på tåget. En dag fanns hon bara i mitt huvud och bad om en historia som jag fick hitta på. Det blev min debutroman Askungar.

Jag skrev självklart inte hela min första bok på en enda semestervecka. Men jag kom så långt att jag passerade den magiska gränsen för då jag inte kunde eller ville sluta. Sedan dess har jag skrivit ytterligare arton böcker. Och det allra första jag vill berätta för dig som också vill skriva en bok är det här: Varje författare måste hitta sitt eget arbetssätt, sin egen skrivarprocess. Det finns inte två författare som jobbar exakt likadant. Rätt och fel existerar inte. Det är bara boken som blir bedömd, inte hur man tog sig från första till sista sidan. I detta finns någonting väldigt tryggt.

En annan viktig sak är att man inte måste göra bokskrivandet så förbannat stort. Det är en myt att allt skrivande kräver ett kopiöst förarbete, att man måste ha hela historien klar innan man börjar skriva. Vissa vill planera mycket, vissa nästan inte alls, men det finns inga regler som gäller för alla. Däremot kan texten ta stryk om författaren inte vet vart den är på väg, så slutet är viktigt. Tänk att slutet börjar i mitten så kommer det inte som en överraskning för vare sig dig eller dina läsare.

Det tredje är att ingen research i världen kan ta dig hela vägen fram. Så släpp tanken på att du måste skriva precis som det är »på riktigt« för det kommer du ändå aldrig att få veta (såvida det inte är kunskaper du bär med dig av egen erfarenhet). Författare kommer undan med de mest häpnadsväckande saker och det gör vi för att så få har koll på den verklighet vi försöker gestalta. Du övertygar bäst genom att själv tro på vad du skriver. Räds aldrig det osannolika men undvik det omöjliga. Någon annan begränsning är oftast inte relevant.

Och glöm inte det allra viktigaste: Du måste ha kul när du skriver! Det finns så många måsten i livet, men skrivandet är knappast ett av dem. Njut så mycket du kan. Gör din berättelse så galet rolig, spännande eller sorglig att du bara måste få veta hur den slutar. Och blir det ingen bok i år så gör det ingenting. Det blir sommar nästa år också.

Kristina Ohlsson (född 1979) är en av Sveriges mest framgångsrika och produktiva författare och skriver både kriminalromaner, skräck och barnböcker. Hon är utbildad statsvetare, har tidigare arbetat på bland annat Försvarshögskolan och Säpo och är sedan fem år författare på heltid. Hennes senaste bok Syndafloder gavs ut i februari i år.