Gästkrönika Publicerad i Skriva #3 2012 (20 februari 2012)

Dag Öhrlund: Du är en produkt

Ögonblicket du drömt om, det närmast ofattbara, har kommit.

Ett förlag vill ge ut din debutroman!

År av hopp, förtvivlan, lycka, tvivel och hårt arbete har burit frukt. Alla dagar du svurit, strukit och skrivit om, var värda besväret.

Och alla som tvivlade på dig kan hålla käft.

Du messar dina vänner, dricker champagne och tar lyckligt emot alla grattis.

Du ska bli publicerad författare. En på miljonen.

Du snurrar runt i en välförtjänt eufori. Sedan läser du mailet igen. Förläggaren Erika och redaktören Ingrid vill träffa dig för att diskutera utgivningen av boken.

Du blir torr i munnen.

Vad gör jag nu?

Du går dit. Står utanför förlaget en halvtimme för tidigt medan frågor rusar genom din hjärna.

Erika är jättetrevlig. Det är Ingrid också. Du får hälsa på redaktörer och formgivare, innan ni sätter er i ett konferensrum och du bjuds på kaffe.

Erika ler.

– Din historia är fantastisk och du har en unik berättarröst. Du kommer att bli en av våra prioriterade författare! Ditt manus behöver arbetas igenom lite, men Ingrid här har lång erfarenhet, hon kommer att hjälpa dig…

Hon fortsätter:

– Det här är ett standardavtal som vi skriver med alla, men du ska förstås läsa igenom det innan du skriver på.

Erika skjuter fram några papper som kanske inte alls är ett standardavtal.

För så här är det: Medan Erika ler, kallar din berättarröst unik och säger att du blir en prioriterad författare, tänker hon samtidigt: är du lönsam, lille vän?

Det är nämligen hennes jobb.

Fyra av fem böcker floppar. Den femte ska betala de fyras misslyckande – en verklighet få förläggare tycker om att diskutera, men så ser det ut.

Alltså: Erikas jobb är att få ditt manus så billigt som möjligt.

Så tänk efter. Det du skriver under påverkar din ekonomi i åratal. Om du skriver ännu en bok kan det vara svårt att förhandla fram ett bättre avtal nästa gång.

Gör vad du kan. Ta med dig en vän som kan ekonomi. Förhandla, var inte blyg. Förlaget vill ha ditt manus och för dem är förhandling en vana. Föreslå ett något högre bud än vad du vill ha, låt förlaget pruta och så landar ni kanske på ett mittemellan.

Glöm inte bort att e-böcker, en rättighet som förlagen i dag bjuder löjligt lågt för (de har knappast några kostnader för e-böcker jämfört med tryckta böcker) kommer att bli stort även i Sverige snart. I USA säljs redan fler e-böcker än inbundna böcker.

Ordspråket lyder: You don´t get a second chance to make a first impression.
Lika sant är att du bara har en chans att förhandla dig till ditt första bokavtal.

Ta den.

Och tro på dig själv!

Rekommenderas för dig

Artikeln publicerades i Skriva #3 2012 (20 februari 2012) och är skriven av .

Annons