Så väljer du rätt väg för din bok

I förra delen av vår serie fick du en introduktion till egenutgivning och hjälp att formulera en målsättning. Nu väntar en rad viktiga beslut. Hur du går vidare beror på vem du är och vad du har för ambitioner med din bok. Vi har identifierat fem författar­typer – och vaskat fram de bästa råden till var och en av dem.

Entreprenören

Du som vill skapa en bestseller (utan att det kostar skjortan)

Du har skrivit en bok som du tror har stor säljpotential. Den har en genomtänkt dramaturgi, är välskriven och fängslande och den tillhör en genre som du vet är populär. Kanske är det en tät och driven deckare eller en klok, varm och allmängiltig mindfulnessbok. Manuset är genomarbetat så långt du kunnat på egen hand. Du måste hålla i pengarna men i gengäld har du tid och engagemang och vill satsa helhjärtat på ditt författarskap.

En bra väg för dig är:

Om du vill att din bok ska sälja finns några grundläggande krav: Den får inte vara full av korrfel, den får inte se hopplöst oprofessionell ut och den måste få en chans att hitta fram till dina potentiella läsare.

Det är klokt att redan nu börja med det som tar längst tid: att bygga ditt författarskap och därmed lägga grunden för framtida marknadsföring. Mycket kan du göra själv utan kostnad. Skaffa en Facebooksida, en webbplats eller ett Instagramkonto (gärna alla tre). Hitta arenor där det bör finnas intresse för din bok och fundera på vilka du ska kontakta när boken väl finns ute. Om din roman utspelar sig i en mindre stad, kan lokaltidningen där troligtvis vilja recensera eller intervjua dig. Skriver du en fackbok om traillöpning finns det säkert ett antal friluftsmagasin som skulle kunna intressera sig för ditt projekt. Försök att lokalisera tänkbara målgrupper och börja redan nu arbeta för att skapa ett intresse för dig och din bok. Det här är svårt men en äkta entreprenör sporras förstås av utmaningen.

Be dina testläsare att först fokusera på övergripande saker. Är handlingen driven, känns karaktärerna och dialogen trovärdig, hur uppfattar de bokens huvudpersoner? Var i manuset känns det trist, spännande, krångligt, intressant, krystat eller överdrivet? Be dem att ge konkreta förslag på förändringar. När du arbetat om manuset utifrån testläsarnas synpunkter ber du de mest noggranna att korrekturläsa.

När denna process väl är igång är det dags att få manuset helt färdigt. Eftersom du har en begränsad budget bör du ta gratis hjälp med slutredigeringen. Inventera ditt nätverk och leta aktivt efter skrivande och/eller läsande vänner och bekanta som kan hjälpa dig att läsa. Kanske är du med i en responsgrupp, har läst en skrivkurs eller är medlem i en bokcirkel? Fråga om de kan tänka sig att ge dig textkritik.

När manuset väl är färdigt finns ett antal tjänster som många betalar för. Hjälp med formgivning av omslag och sättning av inlagan (det som finns innanför bokpärmarna), marknadsföring och distribution är några av de vanligaste. Klura på vad du kan få kostnadsfri hjälp med. Känner du en skicklig amatörfotograf som kan ta en bra porträttbild av dig? Har du någon som är duktig på formgivning och kan hjälpa dig att skapa ett omslag? Känner du en journalist som kan vara intresserad av dig och din bok? Börja med att se vad du kan få hjälp med och inventera sedan vad som blir över. Där bör du anlita professionell hjälp.

Därefter är det dags att fatta beslut om hur du ska producera boken. Du kan starta ett mikroförlag, eller agera utan ett företag, men huvudprincipen är att en entreprenör sköter produktion, tryck och distribution själv utan mellanhänder. Alternativet är att anlita ett egenutgivningsföretag och köpa en paketlösning av dem – förslagsvis ett som bara innehåller det du verkligen behöver.

Print-on-demand innebär att boken inte trycks förrän någon beställer den. Det är ett förhållandevis dyrt sätt att trycka böcker men ekonomiskt riskfritt, eftersom du bara producerar sådant som du vet att någon ska betala för. Det kan vara ett bra sätt att arbeta upp intresset för din bok. Att trycka en stor upplaga innebär troligtvis en för stor ekonomisk risk för dig. Mer strategiskt är att börja i liten skala och arbeta dig uppåt. Börja till exempel med att beställa ett femtiotal exemplar för att få recensioner och omdömen att placera under baksidestexten och sedan ta hem en större upplaga om du märker att det börjar rulla på. Distribution sköter du först själv och lejer ut om du märker att du inte mäktar med.

Annons

Ett taffligt omslag, en klichéfylld baksidestext eller ett par korrfel i början av boken är sådant som får både kritiker och vanliga läsare att dra öronen åt sig. Vill du sälja mycket måste din bok vara i princip felfri, så hård är verkligheten.

Den rastlöse

Du som aldrig hinner och vill ta hjälp på vägen

Skriva kan du. Ditt manus har potential men du hade hoppats att ett etablerat förlag skulle ge ut det, med alla de kompetenser, styrkor och kanaler det skulle innebära. Det vore en lättnad om det här inte kändes som ett så ensamt projekt. Nu har du inte riktigt tid att ge manuset den sista knuffen. Slutredigeringen dröjer, du borde starta en Facebooksida eller kanske börja blogga men det blir aldrig av och du hittar aldrig nog med tid att välja hur du ska ge ut din bok. Däremot har du faktiskt rätt gott om pengar.

En bra väg för dig är:

Ett hybridförlag är troligtvis rätt för dig. De antar inte alla manus men chansen är betydligt större än på ett etablerat förlag. En hybrid¬utgivning innebär att du själv bekostar tryckningen av boken. I gengäld får du en större del av vinsten (om det blir någon vinst, vill säga). Det du betalar för, förutom tryckningen, är vanligtvis omkostnader för utgivningen, som till exempel lektörs- och korrekturläsning, marknadsföring och formgivning.

Förvänta dig inte att en hybridutgivning ska generera stora inkomster, om ens några inkomster alls. Det händer förstås att hybridförfattare tjänar stora pengar, men det hör absolut inte till vanligheterna. Mer rationellt är att sikta på plus-minus-noll och i stället se det som att dina pengar bekostar ett bättre slutresultat än om du hade gjort boken på egen hand.

Var inte rädd att ställa frågor och be om insyn under processens gång. Det är lätt att känna sig ödmjukt tacksam över att hybridförlaget vill ge ut din bok men du betalar också en stor summa pengar. Läs det finstilta, fråga om du kan få en specificerad lista över vad pengarna ska bekosta eller om du i efterhand kan få se kvitton på vad de betalat för olika saker. De flesta av tjänsterna kan du köpa på egen hand, så om du tycker att det känns för dyrt kan det vara ett alternativ att själv anlita lektör, agent, korrektur¬läsare, tryckeri och så vidare.

Om du har råd ska du kanske våga trycka en större upplaga om åtminstone ett par tusen exemplar. Det blir billigare per bok och du tjänar mer på varje sålt ex – om de säljer. Värstascenariot är att du bara säljer en bråkdel av böckerna, går med förlust och får ett rejält lager att ta hand om. Känner du att du klarar av den smällen kan du trycka en större upplaga. Storpocket, danskt band eller kartonnage är allihop billigare än inbundna böcker men ser lite mer exklusiva ut än pocketböcker, som är svåra att ta mycket betalt för.

Att ge något enkelt recept på framgångsrik marknadsföring är nästan omöjligt – det handlar om en svårdefinierad cocktail av fingertoppskänsla, hårt arbete, nätverkande och uthållighet (vi ska återkomma till marknadsföring längre fram i artikelserien). Men några rent praktiska förutsättningar behöver uppfyllas för att din bok ska kunna nå läsarna. Dels behöver du ett ISBN-nummer som du kostnadsfritt kan beställa på www.kb.se/isbn-centralen. På det viset blir boken sökbar för bibliotek och bokhandlare. En medverkan i Bokrondellen gör din bok tillgänglig att köpa in för bokhandlarna och en recension av BTJ (tidigare Bibliotekstjänst) ligger till grund för vilka böcker biblioteken köper in. Vad gäller recensioner i media är den hårda verkligheten denna: Att bli recenserad av en litteraturkritiker är precis hur svårt som helst och de flesta kulturredaktioner fokuserar helt på de traditionella förlagens utgivning. Med det sagt kan du förstås försöka. Skicka ett recensionsexemplar med en kortfattad och välformulerad beskrivning av dig och din bok.

Drömmaren

Du som bär på en stor roman

För dig är det inte en lyckad försäljning som varit det hägrande målet utan att få skriva just den bok du verkligen vill. Det har varit en lustfylld process, frigjord från krav och prestationsångest, och du har varken funderat över säljpotential, målgrupper eller förlagsavtal när du suttit som uppslukad och hamrat på tangenterna. Nu är manuset färdigt och det viktiga är egentligen att boken blev skriven. Men det vore också roligt om det blev ett snyggt och kvalitativt slutresultat. Visar det sig att läsare och recensenter tycker om boken är det en rolig bonus.

En bra väg för dig är: 

Du ska framförallt kosta på ditt manus en gedigen slutredigering. Skrivas erfarenhet, efter att ha talat med åtskilliga författare och förläggare, är att ett manus nästan aldrig är färdigt när det lämnar författarens händer. Tvärtom: då börjar det stora redigeringsarbetet och där behöver man som författare oftast hjälp. Du, som umgåtts med karaktärerna och berättelsen så länge är vid det här laget blind för din text och ser sällan de problem manuset bär på. Likaså kommer du att missa de ack så irriterande korrfelen, för troligtvis kan du texten så väl att du troligtvis läser innantill. Så lyd vårt råd och ta hjälp.

Du kan välja den billiga vägen och be skrivande vänner och bekanta att läsa (se mer om hur du går tillväga under »Entreprenören«). Ännu bättre är förstås om du har råd att köpa de här tjänsterna. I nästa del av den här serien ska vi gå närmare in på slutredigering för egenutgivare. I korthet är den mest ambitiösa tågordningen att tidigt anlita en lektör, därefter en redaktör och slutligen en slutligen en korrekturläsare. Då kan du känna dig trygg med att ditt manus blivit noggrant genomgånget. Sedan kan du ge ut det genom valfri självpubliceringstjänst, lite beroende på vilka ambitioner du har. Kanske är du nöjd med det gratis provtryck som ingår i vissa självpubliceringstjänster, eller så vill du nu gå vidare till en ambitiös bokutgivning.

Det finns huvudsakligen tre sorters lektörstjänster. En redaktör läser igenom ditt manus och återkommer både med ett lektörsomdöme och detaljerade markeringar i manuset, så att du på ett konkret sätt ser hur du kan gå vidare. Ett lektörsomdöme är mer övergripande och det blir upp till dig att tolka vad du konkret ska förändra i manuset. En korrekturläsning innebär en sista storstädning av manuset: någon lokaliserar alla eventuella korrfel och stavfel och fixar till detaljer.

Nostalgikern

Du som vill dokumentera någonting

Du gjorde en fin inspelning av ett samtal med din mormor förra sommaren, som skulle kunna pusslas ihop med gamla fotografier till en minnesbok. Eller så vill du göra en personlig bok om ditt barns första år i livet. Eller kanske är det så att företaget där du jobbar, eller din kolonilottsförening, eller din gospelkör eller kanske ditt hantverksölsällskap – ni firar tio år i år. Du har lovat att sammanställa en minnesbok och flera bekanta har anmält intresse för att köpa den.

En bra väg för dig är: 

Egenutgivning kan ske i liten skala och med enkla medel och det är troligtvis rätt väg för dig. Det finns tjänster där du i lugn och ro kan arbeta med din bok och prova dig fram i publiceringsverktyget. Först när du är redo att beställa betalar du, och då handlar det inte om några fantasisummor. För omkring en tusenlapp
kan du få ett provtryck, ett ISBN-nummer, tillgång till planeringsverktyget och en handfull exemplar av boken. Sedan kan du köpa till så många exemplar av boken som du tror behövs.

Syftet med din bok är inte att attrahera många läsare, eller hur? I och med det sjunker kraven på professionalitet och du behöver till exempel inte alls tänka på att omslaget ska vara säljande eller att baksidestexten måste locka till läsning eller väcka intresse hos en recensent. Med det sagt är det förstås roligt om innehållet blir rätt och riktigt. Finns det budgetutrymme kan du därför beställa en korrekturläsning för att slippa irriterande slarvfel.

Om du vill göra en enkel bok med bilder och bildtexter, snarare än en textbaserad bok, kan du beställa en fotobok – särskilt om ni är få som ska ha den. Sådana böcker blir visserligen jämförelsevis dyra att trycka eftersom bild är rätt så dyrt, särskilt om de ska tryckas på snyggt papper. Fotoboksverktygen är användarvänliga och resultatet brukar bli bra. Leta dig fram till det bästa verktyget utifrån dina preferenser.

Om du ska sälja böcker till intresserade vänner och bekanta har du gissningsvis inte tänkt gå med vinst, så utgå ifrån vad du behöver ta betalt för att gå plus-minus-noll när du prissätter.

Om du väljer att trycka upp fotoböcker: Gör en grundläggande bildredigering. Anpassa exponeringen så att bilderna blir lagom ljusa, öka färgernas mättnad något, dra upp skärpan lite och beskär bilderna så att de ser så »rena« ut som möjligt. Det finns flera kvalitativa och kostnadsfria bildbehandlingsprogram.

Experten

Du som kan väldigt mycket om någonting

Du har ett specifikt intresse eller en hobby som gett dig oslagbar kunskap om barfotalöpning, chilensk poesi, naturviner eller 1800-talstorp. Eller så har du ett spännande jobb som gett dig insyn i någonting unikt eller fängslande. Du kan också ha upplevt någonting ovanligt eller omvälvande, ett livsöde som gett dig insikt och erfarenheter som du tror vore intressanta för andra. Nu har du bestämt dig för att skriva en fackbok (eller en roman inspirerad av verkliga händelser). Kanske har du rentav redan ett färdigt råmanus.

En bra väg för dig är:

Det finns gott om författare som skrivit både sakprosa och romaner utifrån sina specifika kunskapsområden eller personliga erfarenheter. Några exempel från de senaste åren:

  • Sara Beischer som i Jag ska egentligen inte jobba här skildrade ett vårdbiträdes vardag inom äldreomsorgen.
  • Kriminalkommissarien Jonas Trolle som skrev Jakten på kapten klänning om polisarbetet som ledde till gripandet av sexförbrytaren Göran Lindberg.
  • Christina Rickardsson, som i Sluta aldrig gå beskrev vägen från livet som gatubarn i Brasilien till adoptivbarn i Vindeln i Norrland.

Fundera först över om du i första hand bara vill få din historia nedtecknad eller faktiskt också hoppas nå många läsare? Ju viktigare det där med att sälja böcker är, desto mer noggrann ska du vara med paketeringen och redigeringen av boken (under rubriken »Drömmaren« finns information om olika lektörstjänster och under »Entreprenören« om hur du får gratis hjälp med slutredigeringen). När du skriver och redigerar bör du veta vilka som är de tilltänkta läsarna och rikta dig till dem vad gäller omfattning, språk, tilltal och val av detaljer.

Det är förstås alltid roligt om boken är välskriven, korrekt och ser snygg ut, men om du vill att den ska ha en chans att säljas till en bred målgrupp är det en förutsättning. Medlemmarna i den lokala bebyggelseantikvariska föreningen är kanske mer överseende med ett hemmagjort bokomslag eller enstaka korrekturfel när de ska läsa din bok om Dalslandsstugor.

För att veta hur många exemplar du ska trycka behöver du göra en egen marknadsundersökning. Fundera över målgrupper som kan vara nyfikna på just din bok. Föreningar, organisationer, myndigheter, ideella sällskap, arbetsplatser – var finns dina potentiella läsare och hur många tror du att de är? Dina slutsatser kan ge dig ett hum om storlek på upplagan. När du sedan ska marknadsföra din bok är det förstås de här målgrupperna du ska ta sikte på.