Så förvandlar du ditt manus till en bok

Nu har vi kommit till det fjärde steget: att faktiskt ta itu med produktion och tryck. Det har blivit dags att förvandla manushögen till en bok!

GÖRA BOKEN

När manuset är klart återstår en rad saker innan du håller en färdig bok i handen. Om du anlitat ett egenutgivningsföretag eller ett hybridförlag sköter de ofta hela eller delar av produktionen men det är ändå bra att ha koll på de olika steg som tas. Allra viktigast är detta förstås när du ska göra din bok helt på egen hand.

Formge boken

Bokomslaget ska fånga läsarens uppmärksamhet – därför ska det vara snyggt, tydligt och representativt för sin genre. Ett bokomslag består av en framsida, en baksida, en rygg och eventuella flikar. Det kan vara tryckt direkt på pärmen eller på ett skyddsomslag, beroende på vilken sorts band du valt. Det bästa för dig som själv ska formge ditt omslag är att göra det i Adobes program InDesign. Själva omslaget brukar innehålla titel och eventuell undertitel, namn på författaren och förlaget, beskrivning av genren (till exempel »kriminalroman«), omslagsbild, baksidestext, författarpresentation, upphovsrättsinformation, EAN-kod och ISBN-nummer.

Annons

De vanligaste bindningstyperna:

Pocket – Liten bok med mjuka, limmade pärmar och enklare papperskvalitet.

Storpocket – Större än en vanlig pocket. Mjuka pärmar men högre kvalitet på pappret.

Danskt eller holländskt band – Liknar en storpocket men upplevs mer rejäl i utförandet.

Kartonnage – Ser ut som en inbunden bok men bindning och papper är enklare och omslaget tryckt på bokpärmarna.

Inbunden bok – Hårda pärmar. Trådbunden med ett kapitälband för en högre kvalitet och ofta med skyddsomslag.

När du skriver baksidestext ska du vara så konkret som möjligt. Välj ord och formuleringar som triggar läsarens nyfikenhet! Välj rätt ton redan här, för baksidestexten utgör läsarens första möte med din bok. Undvik däremot klyschigt säljsnack av typen »oerhört drabbande« eller »gastkramande«. Håll dig till att beskriva bokens innehåll.

Att sätta bokens inlaga handlar om att få ordning på själva boksidorna. Du kan göra det själv eller anlita någon. Professionella formgivare använder InDesign. Det går att sätta text även i ordbehandlingsprogram som Microsoft Word men det är betydligt svårare att få det snyggt.

Sättning handlar till stor del om läsbarhet. All längre text bör vara 8–10 punkter i ett typsnitt med seriffer, för då blir den mer lättläst. Det vanligaste är att texten sätts i enspalt med raka vänster- och högermarginaler. Avstava texten så att raderna flyter snyggt, se till att marginalerna runt själva texten är vettiga (jämför med professionellt satta böcker) och markera nytt stycke med antingen blankrad eller indrag – inte både och.

För dig som skriver sakprosa är det viktigt att dubbelkolla så att innehållsförteckningen är tydlig, särskilt om det är en handbok. Upplägget ska vara logiskt och rubrikerna glasklara, så att läsaren enkelt kan orientera sig i innehållet.

Trycka boken

När boken är tryckfärdig finns det två huvudsakliga affärsmodeller att välja mellan. Print-on-demand betyder att en bok trycks först när någon beställer den. Det innebär en låg investering men också lägre vinst per såld bok. Att istället trycka en hel upplaga kräver större investering. Du gör en högre vinst per såld bok, eftersom det är billigare att trycka böcker i stora upplagor, men tar en ekonomisk risk eftersom du kanske inte säljer de böcker du tryckt. För att avgöra hur stor upplaga du ska trycka behöver du fundera över målgrupper som kan vara intresserade av just din bok. Du kan skicka förfrågningar till kunder som kan tänkas vilja förbeställa ett större antal exemplar. Det hjälper dig att göra en kvalificerad uppskattning.

En e-bok är en digital bok som kan läsas på datorer, läsplattor och smarta telefoner. Vanligtvis är e-boken ett komplement till en tryckt bok men det går fint att ge ut en e-bok utan att det finns en tryckt förlaga. Väljer du att göra en e-bok kan du strunta i tryckemballage, lager och porto vilket gör det till ett bra egenutgivarprojekt eftersom uppstartskostnaden är låg. Det vanligaste formatet är epub (elektronic publication). Du kan själv konvertera din bok till epub, eller anlita ett företag som sköter konverteringen åt dig.

När du anlitar ett tryckeri ska du vara vaksam på kvaliteten. Ta del av andras omdömen, be att få titta på pappret i förväg och titta på tidigare böcker från tryckeriet, hybridförlaget eller egenutgivningsföretaget du vill anlita. Se till att det framgår i avtalet vilken sorts papper du väljer, annars är det svårt att klaga i efterhand.

Du behöver också välja om din bok ska tryckas offset eller digitalt. Digitaltryck kan jämföras med en stor och avancerad skrivare. Det går fortare och är billigare om du ska trycka ett fåtal böcker. Offsettryck görs med tryckplåtar som man framställer och laddar i tryckpressar. Det har en högre startkostnad men blir billigare per bok om du trycker många. Kvaliteten är rätt likvärdig så det handlar framförallt om priset – fråga ditt tryckeri vad som blir mest förmånligt för dig.

Lager och distribution

Redan innan du kontaktar tryckeriet bör du fundera över hur du ska lösa distribution och lagerhållning. Fråga därför tryckeriet om villkoren för leverans, packning och frakt.

Om du köpt en paketlösning hos ett egenutgivningsföretag kan distribution ingå, eller erbjudas som en tilläggstjänst. Annars får du sköta det själv eller anlita en distributör. Från de stora distributörerna som Förlagssystem, Stjärndistribution och Samdistribution kan du ofta köpa en totallösning, där de tar hand om ordrar och kundtjänst, databehandling, fakturering, lagerhållning, packning och utskick av böcker. Stora aktörer som Akademibokhandeln kräver ofta att du samarbetar med en professionell distributör.

Om du hellre sköter det här själv, ska böckerna lagras i ett rumstempererat utrymme med normal luftfuktighet. Tänk på att stora upplagor tar plats – kan du inte förvara dem hemma behöver du kanske hyra en lagerlokal. Glöm inte att emballera böckerna ordentligt. Du kan till exempel köpa storpack av vadderade och färdigfrankerade kuvert för att komma ner i kostnad.

Tänk på att

När boken ska säljas in i olika sammanhang, brukar man använda en »saga« för att beskriva den. Sagan är vanligtvis en lite omarbetad version av baksidestexten, kryddad med de starkaste säljargumenten. Därför är det bra att vara klar med baksidestexten i riktigt god tid.

Enligt Lagen om pliktexemplar har totalt sju biblioteket, Kungliga biblioteket i Stockholm plus sex av landets universitetsbibliotek, rätt att kostnadsfritt få ett exemplar vardera av varje tryckt bok som ges ut i Sverige, om syftet är att sprida den till allmänheten.

Upphovsrätten till ett verk uppstår formlöst hos författaren, oavsett utgivningsform. Rättighetsupplåtelse innebär att du som författare under en avtalad tid låter någon exploatera rättigheterna för ett visst format, till exempel att producera tryckta böcker under tre års tid. Ensamrätt innebär att förlaget under avtalstiden är de enda som får exploatera verket. Det är praxis inom den traditionella förlagsvärlden men bör inte vara lika självklart för egenutgivare, eftersom de ofta själva tar den ekonomiska risken.

Välj rätt tjänst

När du anlitar en tjänsteleverantör, ska du ta dig tid att jämföra olika alternativ. Undersök den tjänsteleverantör du tänkt anlita i förväg och var noga med vilket slags avtal du undertecknar och vilka förpliktelser det innebär. Försäkra dig om att företaget är ekonomiskt stabilt och sätt ett kostnadstak för ditt bokprojekt, så att det inte blir dyrare än du tänkt dig.

Gör allt själv

Du som inte bara brinner för själva skrivandet, utan också lockas av tanken på att vara din egen förläggare, ambassadör och försäljare, kan välja att sköta allt själv. Det innebär stor frihet och full kontroll över hela processen. Om du startar ett förlag för att ge ut enbart din egen bok kallas det mikroförlag. Att ha ett företag innebär en del ekonomiska fördelar och framstår dessutom som mer professionellt. För dig som satsar på en mer storskalig bokutgivning är det vettigaste att starta ett företag redan från början. Om du bara vill trycka en liten upplaga kan du istället bedriva hobbyverksamhet och redovisa eventuell vinst i din deklaration.

International Standard Book Number är en 13-siffrig kod som fungerar som ett identifikationsnummer för böcker, även ljud- och e-böcker. För bibliotek och boklådor underlättas själva hanteringen när boken har ett ISBN-nummer och det krävs också för att boken ska kunna få statens litteraturstöd. För att få ett svenskt ISBN-nummer måste du ha en svensk utgivningsadress. Du beställer numret kostnadsfritt från Svenska ISBN-centralen vid Kungliga Biblioteket i Stockholm (ansökan kan göras via deras webbplats). EAN står för European Article Number och är ett internationellt nummersystem för att märka varor. Vanligtvis består koden av 13 siffror.

Oavsett om du startar företag eller inte, innebär det här alternativet att du tar hand om hela processen själv. Du färdigställer din bok på egen hand och kommer därefter överens med ett tryckeri. När boken är tryckt sköter du marknadsföring, försäljning till kunderna och insäljning till bokhandlarna på egen hand och du distribuerar själv boken till köpare och bokhandlare. Det här kräver en stor arbetsinsats, särskilt om du säljer många böcker, men för en driven entreprenör som lockas av förläggarrollen är detta ett kul sätt att bygga ett författarskap. Om du gör allting själv och trycker genom print-on-demand behöver det dessutom inte bli särskilt dyrt.

Köp vissa tjänster

Du kan ta hjälp av externa aktörer till utvalda delar av processen, vilket ger dig möjlighet att fokusera på det du kan bäst. Exempel på tjänster som du kan köpa är formgivning av bokomslaget, lektörsläsning, korrekturläsning, distribution, en agent som sköter din marknadsföring och en redovisningskonsult som tar hand om din bokföring. Utgå från vad du kan, och vad du kan få hjälp med kostnadsfritt av vänner och bekanta. Någon kanske har ett halvtomt garage eller en vind där du kan få förvara skrymmande lådor fulla med böcker. Någon annan kanske har kontakter på en tidningsredaktion och en tredje möjlighet att hjälpa dig med enklare bokföring. De saker du överhuvudtaget inte kan klara själv, bör du anlita någon att utföra, särskilt om du siktar på en professionell bokutgivning. Ju viktigare det är att nå ut med din bok, desto mer noggrann måste du vara med hur boken ser ut och presenteras, för det spelar stor roll för hur boken kommer att tas emot av läsare, inköpare och recensenter.

Köp en paketlösning

Väldigt många som skrivit ett manus, lockas inte alls av att agera förläggare åt sig själva utan vill bara få boken utgiven. Då är det smidigt att anlita ett egenutgivningsföretag. Vissa av dem fungerar så att du får tillgång till en webbaserad tjänst, där du i lugn och ro kan arbeta med din bok i ett digitalt publiceringsverktyg. När du är redo att beställa betalar du. Ett enklare startpaket hos de stora egenutgivningsföretagen kan kosta från ett par tusenlappar och uppåt. Då innehåller de kanske 30 exemplar av din bok, ett gratis provtryck, medverkan i Bokinfo (en webbplats som fungerar som länk mellan förlag/författare och bokhandlare), utskick av din bok till BTJ (deras omdömen används av biblioteken för att avgöra vilka böcker som ska köpas in), en gratis e-bok och enklare marknadsföring. Sedan kan du köpa till så många exemplar av boken som du vill ha. Men priserna och innehållet skiftar förstås. De flesta företag erbjuder olika nivåer där vissa paket är grundläggande och andra mer riktade till författare som vill satsa stort.

Be andra skrivande vänner, med erfarenhet av egenutgivning, om tips och referenser. På Facebook finns många författargrupper där man kan ställa frågor. På Bokmässan brukar många egenutgivningsföretag också ha en egen monter. Det är ett bra tillfälle att få en känsla för hur de kommer att hantera din bok.

Anlita hybridförlag

Det här är det kostsammaste av egenutgivningsalternativen. Det som skiljer hybridförlag från renodlade självpubliceringstjänster är framförallt att de aktivt väljer ut vilka manus de tror på och refuserar övriga. Andelen antagna manus är dock betydligt större än på traditionella förlag. En annan skillnad är att hybridförlaget i viss utsträckning finns vid din sida även när boken är utgiven.

Här investerar du själv i din utgivning, bekostar tryckningen av boken och får en betydligt större del av den eventuella vinst boken genererar än hos ett traditionellt förlag. Det du betalar för, förutom tryckningen, är vanligtvis omkostnader för utgivningen, som till exempel lektörs- och korrekturläsning, marknadsföring och formgivning. Priset varierar, ofta får du ett individuellt kostnadsförslag, men 200 000 kronor är ingen ovanlig summa. I gengäld utlovas en hantering av manuset som liknar de traditionella förlagens: ambitiös marknadsföring, en gedigen genomgång av ditt manus och en mer professionell produkt.

Väldigt få böcker är vinstprojekt, så var beredd på att din investering kan bli en ekonomisk förlust. Värt att tänka på är också att hybridförlagen redan fått in en väsentlig del av betalningen (från dig) då de börjar arbeta med boken. Incitamentet att göra en bra bok är därmed inte detsamma som hos de traditionella förlagen, där inkomsten är helt beroende av att boken säljer. Bli inte avskräckt av detta men var medveten om att hybridutgivning är ett ekonomiskt risktagande. Det din investering ger är i första hand en mer professionell produkt, inte en garanti för stora inkomster.

Våga också be om insyn under processens gång. Du kan till exempel fråga vad som ingår i marknadsplanen eller be att få veta exaktvad dina pengar är tänkta att bekosta.

Tänk på att:

Det är bra att göra en ekonomisk kalkyl eller be om en, om du anlitar ett hybridförlag. Fundera på hur många exemplar du/ni måste sälja för att gå jämnt upp med din investering och hur många exemplar du måste sälja för att gå med vinst och få en »vanlig« författarroyalty (vanligtvis cirka 30 % av nettointäkten).

När du sätter ditt pris ska du dels utgå ifrån vad boken kostade att producera och dels fundera på hur mycket vinst du vill göra. Det är viktigt att skilja på f-pris, alltså förlagsnettopris, och a-pris eller konsumentpris. F-priset anges utan moms och det är vad återförsäljare betalar för boken när de köper den från dig eller ditt förlag. Konsumentpris är det pris läsaren betalar och inkluderar moms. Många stora kedjor räknar med att få rabatt på ditt f-pris.

Innan du tecknar avtalet, ta reda på så mycket du kan om företaget ifråga, alltifrån vilken kvalitet deras andra böcker håller till hur det ser ut att må ekonomiskt. När du valt företag, upprätta alltid ett skriftligt avtal som är så detaljerat som möjligt. Om avtalet är löpande ska det tydligt framgå hur länge det gäller och det ska vara möjligt att säga upp. Det ska framgå i avtalet vilket format rättigheterna gäller för – till exempel tryckta böcker, ljudböcker eller e-böcker.

Ge ut din bok – från manus till mål

Om du gillade den här texten är du förmodligen även intresserad av boken Ge ut din bok – från manus till mål.