Skriva för webben, Bild: TheGiantVermin

Skriva för webben – 19 knep för att nå ut

Konkurrensen om läsarna på internet är stenhård. Det räcker inte att bara ha välskrivna texter eller ett orginellt intresse för hundar och rosa för att vara säker på att nå ut. Man måste också veta hur man gör för att skriva för webben. Här är 19 knep som gör att dina texter blir lästa.

Att läsa på nätet är inte som att läsa en tidning eller en bok. Tänk en stund på hur du själv gör. När man läser en tidning eller bok sitter man ofta bekvämt tillbakalutad och är inställd på att det är avsändaren som bestämmer vad man ska ta del av och i vilken ordning. När man sitter vid datorn är utgångspunkten en helt annan.

Oftast är man ute efter specifik information, sitter lite obekvämt och vill själv ta kommando över situationen.

Annons

Rastlöst klickar man sig fram och tillbaka mellan olika webbplatser i jakt på vad man är ute efter. Man skriver hela tiden in nya sökningar i Google, scannar av sökresultaten, går in och ut från olika webbplatser. Sällan läser man en text från början till slut.

Den som inte känner till detta och tror att man kan skriva för webben på precis samma sätt som man skriver i tidning eller bok riskerar att missa många läsare och aldrig nå ut.

Inlärt beteende

Den danska forskaren Jakob Nielsen är ledande expert på hur människor använder internet. Han har bland annat kommit fram till att endast var femte sida en genomsnittlig internetanvändare går in på, innehåller information som han eller hon sökte efter.

För att inte slösa bort timmar och åter timmar har de flesta människor därför snabbt blivit experter på att skumma. Skummandet sker helt omedvetet och utan att vi behöver tänka på det. Det är helt enkelt vårt sätt att hantera det enorma informationsöverflödet på nätet. De som läser på webben ligger idag långt före de flesta som försöker skriva för webben.

Du har sekunder på dig

Vi läser rubriken, tar en titt på inledningen av texten, scrollar ned till slutet, scrollar upp igen och slänger ett ögonkast någonstans i mitten. Hittar vi inget av intresse så stänger vi snabbt ned sidan och beger oss mot nästa. Hela besöket är över på några sekunder.

Det är dessa sekunder vi har på oss för att fånga besökarens intresse. Och då duger det inte med tunga och ändlösa textmassor utan ingångar. Det viktigaste du kan göra för att få dina texter lästa är tvärtom att hjälpa besökarna att skumma dem.

Med hjälp av textens utformning och olika grafiska knep kan du sedan fånga in besökaren och övertyga henne om att stanna upp, gå tillbaka till början och verkligen börja läsa.

Här är 19 enkla knep som fungerar för dig som redan skriver eller som vill börja skriva för webben och som vill satsa på att nå ut.

***

Gratis skrivtips och inspiration

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få gratis skrivtips och inspiration direkt i din mejlkorg!
1. Ge dina texter tydliga rubriker när du ska skriva för webben

I tidningar är rubrikernas längd ofta begränsade av layoutmässiga skäl. Därför blir rubrikerna ibland väl korta och rumphuggna. Några sådana begränsningar finns sällan på nätet. Utnyttja detta och skriv långa och tydliga rubriker. Det är rubriken som dyker upp i sökmotorn, det är rubriken som dyker upp i arkivlistan på din blogg. Nätet är fullt av villospår och din besökare kommer med stor sannolikhet aldrig att klicka sig in på sidor med rubriker som hon inte förstår.

2. Börja med det viktigaste

Inledningen av din text är avgörande för att fånga läsarens intresse. Många börjar med bakgrunden, fortsätter med detaljerna och avslutar några tusen tecken senare med slutsatsen. Detta är ett upplägg som fungerar väl om man skriver en uppsats. På nätet bör man tänka tvärtom: inled med slutsatsen och bygg på med bakgrunden och detaljerna. Det är inledningen som avgör om resten blir läst.

3. Feta ord för att markera dem

Hjälp läsaren att hitta centrala ord och meningar i din text genom att fetmarkera dem.

4. Kursivera inte

I tidningar och böcker är det vanligt att använda kursivering för att markera, särskilja eller betona delar av texten. På nätet blir dock kursiveringar ofta svårlästa på grund av skärmens låga upplösning.

5. Tänk igenom vad du vill uppnå

Innan du skriver en text – tänk igenom vad du vill uppnå med den. Vill du roa, ge kunskap eller få någon att byta åsikt? Ha sedan detta i åtanke när du skriver texten och var försiktig med alla delar som inte hjälper dig att uppnå syftet. Babbla mindre, fokusera mer, helt enkelt.

6. Avsluta snyggt

Början är absolut viktigast men många läsare har som vana att även scrolla sig ner till slutet och läsa sista meningen. Avslutningen på texten ger alltså ytterligare en möjlighet att fånga läsaren. Det kan därför vara klokt att tänka lite extra på hur texten avrundas.

7. Skriv en tanke per stycke

För att underlätta för den som skumläser bör du aldrig ha mer än en tanke per stycke. Så fort som du ska bygga på din text med en ny händelse, ett nytt argument eller en ny idé så bör du starta ett nytt stycke.

Att tränga ihop flera idéer och tankar i samma stycke gör att de riskerar att drunkna i varandra och många av dem blir aldrig ens noterade.

8. Dela upp texten i kortare stycken

För att ge läsaren så många möjligheter som möjligt att ta sig in i texten bör du skriva i korta stycken med blankrader emellan.

Då hjälper du läsaren att skumma och på så sätt hitta intressanta delar i texten.

Samtidigt får texten ett luftigt och välkomnande uttryck.

9. På webben älskar vi punktlistor

Kan du punkta upp delar av din text så ska du absolut göra det. Att lista saker är ett effektivt sätt att skriva för webben. Men det ska helst vara överskådliga punktlistor. Tre-fyra punkter är idealiskt.

  • En snygg
  • Och stilig punktlista
  • Blir ofta läst
10. Använd faktarutor

Siffror och statistik gör sig sällan bra i löpande text. Om du har möjlighet – se om du istället kan lyfta ut det och lägga i en faktaruta när du ska skriva för webben.

11. Använd bara relevanta bilder

Jakob Nielsens forskning visar att vi är väldigt ointresserade av bilder som liknar annonser eller som bara används som ”dekoration”.

Ska du bildsätta texter så ska du alltså tänka på att bilderna ska vara relevanta och tillföra läsaren någonting.

12. Tänk igenom vad läsaren vill uppnå

Precis som du ska tänka igenom vad du själv vill uppnå med texten så bör du ge läsaren en extra tanke. Varför kommer den här besökaren till min webbplats? Vad vill han eller hon ha ut av att läsa den här texten? Svaren på dessa frågor bör du ha i åtanke när du ska skriva för webben.

13. Var noggrann med språket

Vilken ton du ska hålla på din blogg avgörs till stor del av vilken publik du ser framför dig och i vilket syfte du skriver. Men även om du på vissa typer av bloggar kan skriva mer personligt och kravlöst så finns det sällan någon ursäkt för att skriva direkt slarvigt.

En blogg full av sär skrivningar, stavvfel, felaktig blandning av Stora och små Bokstäver och dålig meningsbyggnad skrämmer bort många besökare och sänker din trovärdighet.

Vet du med dig att du ofta stavar fel så ta för vana att göra en stavningskontroll innan du publicerar. Finns det ingen inbyggd stavningskontroll i ditt bloggverktyg – klipp ut din text och klistra in det i ett program som har det.

14. Använd smileys med omdöme

Att skriva för webben innebär inte att man ska gödsla sina texter med smileys, internetförkortningar, utropstecken och frågetecken. Det ger ett oseriöst intryck!!!!!!! Lita på tyngden i det du skriver. Du behöver inte ladda på med fjorton utropstecken eller tio smileys för att poängen ska gå fram. =) =) =) Snarare ger detta en motsatt effekt. LOL.

15. Försök fatta dig kort

De allra flesta människor tycker att det är jobbigare att läsa en lång text på skärm än i tidning. Dessutom har internet en förmåga att göra människor rastlösa – de är hela tiden beredda att klicka sig vidare. Detta ska du tänka på varje gång du sätter dig för att skriva för webben,

Generellt sett ska man därför tänka på att hålla nere längden på sina texter. 1 500 tecken är en bra hållpunkt. Texter över denna längd uppfattas av besökaren som lång.

Detta är självklart ingen absolut regel. Vissa texter behöver förstås vara långa. Men då ställs ännu högre krav på att de ska vara genomarbetade och bra. Och att de använder sig av alla knep för att fånga in läsarna.

16. Dina besökare läser dig som ett F

Att läsa på nätet är inte som att läsa en bok där man lydigt läser den ena raden efter den andra från vänster till höger, sida efter sida. Den danska forskaren Jakob Nielsen har istället, med hjälp av ögonkameror, konstaterat att det vanligaste sättet att ta sig an en sida, är att börja med att skumma den i en F-formad rörelse.

Man gör två svepningar från vänster till höger. Den första svepningen längre än den andra. Därefter börjar man skumma sig nedåt genom att läsa de första orden i varje stycke.

Det är först om man på detta sätt hittar något intressant som man börjar läsa på ett mer traditionellt sätt. Slutsatsen är att de två första styckena är absolut viktigast för att fånga läsarens intresse.

Det är också viktigt att försöka inleda sina stycken längre ner i texten på ett så intressant sätt som möjligt. Lägg extra fokus på de två första orden.

17. Använd inte understrykningar!

Betona inte ord och meningar med understrykningar. På nätet uppfattas understrykningar som länkar. Av samma anledning bör du undvika att använda olika färger på din text, särskilt färgerna blå och lila som starkast förknippas med länkar.

18. Gödsla med mellanrubriker när du ska skriva för webben

Mellanrubriker är en god hjälp för dina besökare att hitta rätt i texten och ett effektivt sätt att fånga in skumläsaren. Därför bör du gödsla din text med mellanrubriker.

Bara genomtänka rubriker
Men rubrikerna ska vara genomtänkta. När du skrivit en mellanrubrik – titta på den och fråga dig om någon läsare kan tänkas efterfråga just den här informationen. Om inte så är mellanrubriken förmodligen inte bra nog.

19. SKRIK ALDRIG

Att skriva i VERSALER uppfattas som att man skriker och är något man bör undvika oavsett om det handlar om ett blogginlägg, ett mejl, en kommentar, ett Twitter-inlägg eller en Facebook-uppdatering. Om du inte vill göra en grej av att du skriker förstås.

Mina texter är så viktiga så de blir lästa ändå

Kanske tycker du att dina texter är så bra och viktiga så att dessa knep inte behövs. Då bör du tänka på att de som dyker in på din hemsida för första gången inte har någon möjlighet att på förhand känna till kvaliteten på dina alster. Att publicera en lång och svårgenomtränglig text för dessa besökare är som att ställa en dvd-film utan omslag intill hundratals andra filmer med färgstarka och spännande omslag. Hur ska någon kunna veta att din film är sevärd  genom att bara stirra på det tomma fodralet? Att använda de bästa knepen för att skriva för webben ökar dina chanser att nå ut betydligt.