Tre systrar på en charterö – förväntningar, besvikelser och en mamma som försvinner. Hur fick du idén?
– Allt började i en scen. Jag såg de tre systrarna framför mig, ensamma på den här plastiga charterön. Då visste jag inte varför de var ensamma, men tyckte att alltihop kändes spännande. Utifrån den bilden byggde jag berättelsen bakifrån: »Var är de någonstans och vart har deras mamma tagit vägen?« Jag visste också tidigt att det fanns något slags smärta i familjerelationerna.
Berättelsen börjar väldigt mitt i, utan särskilt mycket bakgrund.
– I början var det ännu mer så, jag var väldigt envis med att jag inte ville ha några som helst tillbakablickar, ingenting alls om hur det var i systrarnas vanliga liv. Men när jag sedan lät människor omkring mig provläsa saknade de just bakgrund och sammanhang. Då provade jag att skriva några sådana scener och förstod faktiskt karaktärerna bättre.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!
Har du redan ett konto? Logga in här.