Kan man marknadsföra böcker med musik?

Det blir allt vanligare att författare sätter ihop ett soundtrack till sina böcker. För Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren var spellistor ett sätt att fördjupa karaktärerna. Men spellistorna kan också användas i marknadsföringen.

– Vi ville visa våra läsare vad vi lyssnade på medan vi skrev boken. Några av låtarna passar karaktärerna och det som händer dem väldigt bra och det kan ge ytterligare ledtrådar till vilka de är, säger Mats Strandberg, som tillsammans med Sara Bergmark Elfgren har skrivit succéungdomsromanen Cirkeln.

För dem har musiken haft en stor roll i arbetet med boken, och dess kommande uppföljare, och båda hittar mycket av sin inspiration just därifrån.

– Under intensiva skrivperioder kan jag bli besatt av vissa låtar och lyssna på dem om och om igen, bara för att de väcker vissa känslor hos mig. De där låtarna blir nästan som ett slags bränsle när jag jobbar, säger Sara.

– Ja, musik kan väcka så många känslor, och få igång tankarna under långa promenader när man försöker komma in i rätt stämning för att skriva en viss scen, säger Mats.

Men framförallt var musiken viktig när de tog fram de olika karaktärerna till den planerade häxtrilogin.

– Vi gjorde spellistor till alla karaktärer som ett sätt för oss att lära känna dem. Den första Säkert!-skivan inspirerade mig mycket till karaktären Minoo, säger Mats Strandberg.

– Och det händer med jämna mellanrum att vi skickar låtar till varandra och skriver: ”Skulle inte den här karaktären kunna gilla den här låten?”, säger Sara Bergmark Elfgren.

Många av deras läsare tycker att det är roligt att Cirkeln har fått ett soundtrack, även om Mats och Sara medger att det inte är alla som bryr sig. Och när de började skriva på uppföljaren Eld, bad de läsarna att tipsa om låtar som de tyckte att de skulle lyssna på när de skrev.

– Det var en rolig grej, och spännande att se vad de tipsade om, säger Sara.

Att sprida extramaterial, som ett soundtrack till sin bok, kan också vara ett effektivt marknadsföringsknep som gör att man sticker ut på nätet. Men för Cirkeln fanns det ingen sådan planerad strategi från Sara och Mats håll.

Annons

– Snarare så kan det väl vara lite riskabelt, vissa läsare kanske bara tycker att vi har usel musiksmak. För oss är det bara ytterligare ett sätt att kommunicera med våra läsare, säger Sara.

– Vi tycker överhuvudtaget att det är enormt kul att ha kontakt med våra läsare via Facebook, min Twitter och Saras blogg. Det var mest kul att använda Spotify ungefär som när man förr spelade in ett blandband till folk man gillade, säger Mats.

Här hittar du Mats och Saras spellistor