Det pratas ibland om positiv och negativ refusering. Ett nej är visst inte alltid ett nej, men hur vet man skillnaden? Vi frågade Adam Dahlin, litterär chef på Forum.

– Att skriva refuser är den värsta delen i mitt yrke. Som någon sa, man är både drömförverkligare och drömkrossare i det här yrket. Dessutom har man sällan tiden, det är inte ett brev som kommer att leda någon vart, men det är väldigt viktigt att det blir rätt. Refusen måste vara både tydlig och respektfull.Innan man skriver en så kallad uppmuntrande refus måste man fundera på om man verkligen vill ha det här manuset tillbaka, hur bra det än skrivits om. För om man uppmanar någon att återkomma efter omskrivning sitter man troligen med samma manus igen sex månader senare. Och det finns bara en sak som är värre än att refusera, nämligen att refusera ett manus en andra gång. Svaret på frågan blir att tydligheten är a och o. Det ska inte gå att missförstå vad budskapet är. Men för mig personligen kan det vara en kamp. Ibland har det hänt när jag läst mitt svar att det är så inlindat att jag inte ens själv förstår vad jag menade. Ofta låter det mer positivt än vad jag egentligen tänkte, eftersom man vill vara snäll. Då får man gå in och förtydliga.

Om man ändå är osäker på hur man ska tolka refusen, är det då en bra idé att höra av sig?

– Absolut. Det står självklart författaren fritt. Och ibland är det högst relevant, men författaren måste också vara beredd på att kanske inte få ett utförligt svar. Jag har flera gånger varit med om att man vill ha utförligare svar, eller coachande tips för hur man kan ta sig framåt. Och tyvärr har jag sällan den tiden. Jag hinner knappt med mina redan antagna författarskap om jag ska vara ärlig.

Är det ett positivt tecken om svaret dröjer?

– Det går inte att säga generellt. Vår redaktionskoordinator kan ha haft semester till exempel. Men visst, ett manus som är intressant läses av fler och då tar det längre tid. Å andra sidan, om det är ett kanonbra manus kanske man hör av sig på studs för att inte riskera att förlora det till en konkurrent.

Hur vanligt är det att ni antar ett debutantmanus i första vändan?

– De allra flesta debutmanus har jobbats igenom i flera vändor innan vi antar dem. Men på Forum försöker vi undvika att hålla ännu ej antagna skribenter i arbete för länge utan kontrakt. Det känns inte juste. Men när vi ändå gör det brukar jag vara tydlig med att vi där och då går in i ett samarbete med öppna dörrar. När ingen part förbinder sig innebär det en risk för oss båda.

BOKTIPS! Funderar du på att ge ut en bok själv? I Ge ut din bok får du vägledningen som fungerar – oavsett hur många kronor och timmar du kan satsa på din bok. Författare är Johanna Wiman, till vardags redaktör på Skriva. Beställ här