Intresset för skrivande har aldrig varit så stort. Var tredje svensk drömmer om att skriva en bok1. Hundratusentals svenskar bloggar. Med Sveriges främsta författare och coacher i tidningen har Skriva hittat sin självklara plats i tidningshyllorna.

Genom att blanda författarporträtt med konkreta skrivarguider, krönikor och mer lättsamt och livsstilsbetonat material har Skriva snabbt slagit igenom på den svenska tidningsmarknaden.
»Det finns massvis av tidningar om allt från trädgård till foto och bilar men det har tidigare inte funnits en enda tidning om skrivande. Det är tydligt att det funnits ett uppdämt behov av en tidning som denna« säger Per Adolfsson, chefredaktör.
Trots obefintlig marknadsföringsbudget sålde första numret slut på de flesta håll i landet och antalet prenumeranter fördubblades på mindre än en månad.

De största författarna
I första numret av tidningen Skriva bjöd författare som Torbjörn Flygt, Susanna Alakoski, Åke Edwardson och Marie Hermanson på sina bästa tips. I nya numret är det bland andra Jan Guillous och Katarina Wennstams tur att dela med sig av sina erfarenheter till läsarna.
»Till skillnad från många andra tidningar sätter vi inte författarna på piedestal, som någon man passivt ska beundra, utan ger dem mer rollen av inspiratör och lärare. Hos oss är det läsaren som står i centrum. Därför har vi också valt att inte placera några författare på omslaget« säger Per Adolfsson, chefredaktör.

Större än Cosmopolitan
I bloggosfären blev tidningen genast en stor snackis och det har fram till idag skrivits hundratals blogginlägg om tidningen. Skriva har också snabbt etablerat sig på Facebook och Twitter.
Under en period var Skriva den 15:e bäst säljande tidningen på tidningskungen.se2, före tidningar som exempelvis Cosmopolitan, Mama och Sköna Hem.
»Att vi kan vara uppe och konkurrera med etablerade tidningar som Cosmopolitan är ganska otroligt och visar vilket enormt sug det finns efter att läsa om skrivande« säger Per Adolfsson, chefredaktör.

Fördubblad upplaga
Nästa nummer av tidningen börjar säljas i handeln 28 december och landar hos prenumeranterna några dagar dessförinnan. Upplagan mellan första och andra numret har fördubblats.
»Mottagandet av det första numret var fantastiskt och vi är övertygade om att vi kan fortsätta öka upplagan i takt med att vi når ut till allt fler människor« säger Per Adolfsson.