Hur viktigt är det att ha koll på fakta när man skriver skönlitterärt? Helena Ljungström, förläggare på Albert Bonniers förlag svarar.

Hur avgörande är författarens faktakunskap när du bedömer ett skönlitterärt manus?

– Alla texter skapar sin egen värld, sitt eget universum. Denna värld kan beskriva vår egen svenska samtid eller någonting helt annat. Det som avgör min läsning är att jag känner att jag tror på texten och den värld som texten skapar. Om det finns tydliga faktamissar som är just missar och inte medvetna val så gör det att mitt intryck av texten dras ner. Man kan skriva en roman där Olof Palme fick leva vidare efter 1986, alltså göra en alternativ historieskrivning, men om det framgår av en text att författaren inte vet att Olof Palme mördades 1986 gör det att jag inte litar på texten som helhet.

Är det vanligt att folk slarvar med sin research?

– Man kanske inte slarvar, men man glömmer bort att alla texters kvalitet bygger på att det finns en för texten fungerande logik och trovärdighet, oavsett om det är en realistisk roman som utspelar sig på Gustavsgatan i Limhamn hösten 2013 eller i en framtidsdystopi i en främmande värld.

Vad blir konsekvenserna för texten när man slarvar?

– Slarvar man med sin text så framstår texten som mindre trovärdig. Som läsare litar jag då inte på texten, och hindras från att sugas in i den. För mig är riktigt bra skönlitteratur texter jag sugs in i, uppslukas av.

Vilka brukar de vanligaste typerna av missar vara?

– Det finns enkla logiska missar som är ganska vanliga i böcker som kan röra tidpunkt på året, solens upp- och nedgång, tid det tar att tillryggalägga en viss distans, gatuadresser, stavning av namn och liknande. Det kräver inte så mycket research utan snarare en förmåga att se på sin text ur flera perspektiv. Om historien utspelar sig i mars i Stockholm så vore det konstigt om det blommade maskrosor och blev mörkt klockan 20 på kvällen. Om dessutom huvudpersonen tar sig från Stockholm till Uppsala med bil på 10 minuter så sticker det mig i ögonen när jag läser.

Om man nu gjort en gedigen research och skaffat sig specialkunskaper, är det vettigt att nämna det redan i följebrevet?

– Ja.

BOKTIPS! Funderar du på att ge ut en bok själv? I Ge ut din bok får du vägledningen som fungerar – oavsett hur många kronor och timmar du kan satsa på din bok. Författare är Johanna Wiman, till vardags redaktör på Skriva. Beställ här