I slutändan är det förstås kvaliteten på ditt manus som avgör om det blir utgivet eller inte. Men ett genomtänkt och väl skrivet följebrev ökar chanserna för ditt manus att verkligen bli läst.

Här nedan kan du läsa ett utdrag ur det följebrev som Jonas Jonassons bifogade sin roman Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Hela följebrevet går att läsa i Konsten att skriva en bästsäljare (Alfabeta, 2011).

”En Paasilinna-Forrest Gump-inspirerad skröna, med enstaka inslag av Den tappre soldaten Svejk och Röde orm. Det är vårdat skrivet, kul, absurt, högst omoraliskt och kul igen. Visst har jag en och annan djupare tanke med det jag skrivit, men i första hand är det en kommersiell produkt avsedd att förnöja.”

Piratförlagets kommentar

”Av brevet fick vi uppfattningen att det här var en seriös person med gedigen erfarenhet av att skriva samtidigt som tonfallet vittnade om en känsla för humor och lek med ord. Författaren hade också i korta ordalag gjort en bra presentation av vad det var för manus vi hade framför oss. Vi fick känslan av att det här var en person som visste vad han höll på med.”

Skribenterna är författare till Konsten att skriva en bästsäljare (Alfabeta, 2011)