Hon är ex-strippan som slog igenom med Juno och blev den hetaste manusförfattaren sedan Quentin Tarantino. Nu är Diablo Cody aktuell med manuset till Young Adult.

Hur går man från att vara en okänd, experimentell bloggare i Minneapolis till att bli USA:s kanske mest hajpade manusförfattare? Ett steg på vägen kan vara att skaffa sig en tillräckligt intressant tillvaro att skriva om. För Diablo Cody – eller Brook Busey som hon heter på riktigt – kom det att innebära en period som strippa.
Upplevelserna skildrades på bloggen The Pussy Ranch, som fick en enorm mängd läsare – däribland en Hollywoodmanager, vilket ledde till att bloggen blev till en bok; Den osannolika strippan. Kort därefter skrev Cody manuset till tonårsgraviditetsfilmen Juno, som hon fick en Oscar för. Allt inom loppet av ett par år. Hon var då 27 år och vimmelkantig.
– Den nivån av framgång så tidigt i ens karriär är inte särskilt nyttig, oavsett vad man håller på med för kreativt område. Man får inte en chans att växa på riktigt. Jag skulle absolut ha föredragit att skriva en rad filmer och att ha blivit bättre och bättre för varje film, för att kanske slutligen bli belönad för mitt sammantagna skrivande.

”Många är rädda för feminism”
Idag är Diablo Cody 33 år och en relativt nybliven mamma. Jag träffar henne på The Four Seasons i Beverly Hills, inför Juno-regissören Jason Reitmans nya film Young Adult – som Cody har skrivit manuset till. Cody verkar lättad över att befinna sig i en ny fas både i sitt liv och sin karriär. Tiden efter Juno var svår att ta sig igenom.
– Jag var tvungen att ta en paus och verkligen rannsaka mig själv och säga ”Okej, jag är faktiskt en väldigt oerfaren manusförfattare. Jag är inte ens särskilt bra på det här, men jag har haft tur. Nu måste jag lära mig på riktigt och bli bättre på att skriva”.
Men trots flera framgångar sedan dess – som manuset till kultskräckfilmen Jennifer’s Body och Showtime-tv-serien United States of Tara – har prestationsångesten bestått:
– Jag känner mig fortfarande oerhört självmedveten och pressad varje gång som jag sätter mig ned för att skriva. Men innan jag hade barn var jag väldigt splittrad och inte särskilt motiverad i mitt skrivande. Nu vaknar jag upp varje morgon för att jobba.
Mammarollen har blivit en del av skrivarprocessen. Men varken karriärstarten som wallraffande strippa eller mammarollen har fått Cody att förpassa sig till någon sorts stereotyp kvinnoroll i det plastiga Hollywoodlandskapet. Hon är en övertygad feminist och är trött på att termen är så stigmatiserad i USA.
– Människor är rädda för feminism. Det är därför så många skådespelerskor i Hollywood är tveksamma till att beskriva sig själva som feminister, även om allt som ordet betyder är jämlikhet mellan könen. Ser man på de filmer som tjänar in mest pengar, så visar de alltid väldigt följsamma, klumpiga kvinnoroller. Det är kvinnor som inte är det minsta hotfulla. Men det är inte alls de kvinnor som jag skriver om.

Egocentrisk ungdomsboksförfattare
Kanske har detta aldrig varit så tydligt som i Young Adult, där Charlize Theron förkroppsligar Codys skildring av Mavis, en egocentrisk ungdomsboksförfattare på jakt efter sin ungdomskärlek. Cody erkänner motvilligt vad berättelsen bygger på:
– Tyvärr har vi alla känt någon som Mavis. Jag plockade från andras erfarenheter, men även i viss mån från mina egna sämre sidor, även om jag hatar att erkänna det.

Young Adult har svensk biopremiär 23 mars.